Life.ru: Motor havarovaného Tu-154 byl poškozen

Odborníci z meziresortní komise ministerstva obrany pro vyšetření příčin pádu Tu-154 do Černého moře zkoumají úlomky letadla, které záchranáři zatím vyzvedli na povrch. Podle life.ru odborníky překvapilo poškození lopatek turbíny motoru. Po prozkoumání charakteru poškození jednak uvádějí, že tento detail jednoznačně vylučuje verzi vniknutí ptáka do turbíny, na druhé straně poukazují na to, že motor mohl být vadný už před letem.

Nyní budou poškozené lopatky turbíny podrobně prozkoumány experty, kteří dají jasnou odpověď, zda byly deformovány nárazem o vodu nebo zda k deformaci došlo ješt ě před pádem. Kromě toho po předběžném prozkoumání pravého křídla nalezeného v moři odborníci zjistili, že klapka na tomto křídle byla vysunuta, ale zatím není jasné, zda k tomu došlo kvůli zajištění stoupání nebo naopak klesání letadla.
V jednom ze speciálních hangárů v Soči již začalo skládání fragmentů, které každý den zvedají ze dna Černého moře potápěči ministerstva pro mimořádné situace a ministerstva obrany. První motor spolu s konstrukcí podvozku našli už ráno 27. prosince a k večeru byl vyzvednut i druhý. Ten, jak se ukázalo, neměl téměř žádné deformace.
Nyní by se z těchto „puzzlí“ měl složit „model“ maximálně blízký původnímu letadlu. |Odborníci z meziresortní komise již mají velké množství fragmentů: ocasní část Tu-154 s motory, střední část trupu, pravé křídlo. Tyto části jsou nyní pečlivě zkoumány, aby bylo možné stanovit trajektorii a úhel pádu letadla do vody, stejně tak i okolnosti, které k pádu vedly.
Podle zdroje life.ru specialisté ze zvláštních služeb již učinili zajímavé objevy. Například při kontrole jednoho z motorů zjistili poškození lopatek turbíny — byly ohnuté. Komise se nyní snaží zjistit, z jakého důvodu se tak stalo. Již dříve ze zdrojů v FSB zazněla verze, že možnou příčinou pádu letadla bylo zasažení motoru cizím předmětem. Mohl to být například pták. Nicméně členové komise zatím tuto verzi odmítají.
„Charakter poškození jednoznačně vyvrací verzi o vniknutí ptáka do motoru, nevypovídá však zatím o tom, zda před katastrofou byla tato část letadla zcela v pořádku,“ řekl zdroj.
Příčiny poškození lopatky musí vyřešit odborníci. Podle jednoho z předpokladů mohlo k poškození dojít při tvrdém nárazu letadla do vody, podle další verze byly v deformovaném stavu už před posledním letem Tu-154.
„Poškozené lopatky byly odeslány k prozkoumání inženýrům z výzkumného centra provozu a oprav letecké techniky ministerstva obrany v Ljubercy. Teprve po zjištění odborníků bude možné učinit definitivní závěr o příčinách poškození agregátů motoru Tu-154,“ vysvětlil zdroj z ministerstva dopravy. Ten také uvedl, že příčinou deformací na lopatkách turbíny mohla také být únava materiálu. Letadlo bylo vyrobeno před 33 lety.
„Pokud technici tuto verzi potvrdí, pak otázky vyšetřovatelů GVSU (Hlavní vojenské vyšetřování) a pracovníků FSB mohou směřovat na vedení závodu Aviakor v Samaře, kde bylo v prosinci roku 2014 letadlo renovováno na základě smlouvy s OAK (Sjednocená letecko-výrobní korporace),“ vysvětlil zdroj.
Dále řekl, že vyšetřovatelé budou kontrolovat doklady o dodavateli dílů pro opravy letecké techniky.
Nelze vyloučit, že během renovace a oprav Tu-154 v Aviakoru nebyly použity originální součástky. Důsledkem pak bylo, že lopatky motoru nevydržely zátěž – domnívá se letecký odborník Sergej Krutousov.
Dalším fragmentem letadla, který nyní zkoumá mezirezortní komise a vyšetřovatelé, je pravé křídlo. Po prozkoumání jeho mechanických částí je prokázáno, že klapky na něm fungovaly. Není však zatím jasné, jakou měly v kritickém okamžiku funkci – zda bylo jejich nastavení provedeno pro klesání nebo stoupání letounu. Pilot Andrej Litvinov pro life.ru uvedl, že teoreticky by měly být po 2 až 3 minutách letu ještě otevřeny, protože letoun byl v té době stále ještě v režimu vzletu.
Také v oblasti náběžné hrany křídla bylo zjištěno poškození, ke kterému mohlo dojít například při tvrdém dopadu letounu do vody.
„Tyto poznatky umožňují odborníkům vyslovit předpoklad, že letadlo narazilo do vody pravou stranou. Přesnější informaci však experti získají až po prozkoumání druhého křídla, které ještě nebylo vyzvednuto z vody,“ uvedl pro life.ru jeho zdroj.
Jisté je, že krátce po startu ze Soči se Tu-154 nad hladinou Černého moře pokusil o obrátku doprava. Pokus proběhl při rychlosti letu kolem 500 km/h. Během manévru měl letoun výrazně zvednutou příď. Odborníci se nyní pokoušejí zjistit, proč piloti vypnuli „aerodynamiku“ křídla a proč letadlo letělo s tak velkým podélným náklonem. Na hladinu moře narazil letoun ve velké rychlosti.
Předseda (ruské) komise ICAO pro zjišťování příčin leteckých nehod Viktor Trusov uvedl, že poškození lopatek turbíny motoru může být jak samotnou příčinou, tak ovšem i důsledkem katastrofy. Prvotní příčinou mechanických poškození může podle jeho názoru být vniknutí nějakého předmětu do motoru.
Poškození lopatek však mohl způsobit i tvrdý náraz o hladinu vody – dodal k tomu Trusov. Souhlasí s ním i Andrej Litvinov.
Pokud se do motoru dostane pták, může dojít k deformaci turbíny a k požáru motoru. I když však budeme předpokládat, že pták se do motoru dostal, že poškodil turbínu a že motor začal hořet – nestalo se nic tragického. Tento typ letounu je schopen letu i s pouze jedním pracujícím motorem. Pokud takový případ nastane, posádka zamíří s letadlem k nejbližšímu letišti. Proto si myslím, že deformace turbínových lopatek vznikly až při nárazu letadla o hladinu – uvedl pro life.ru pilot Aeroflotu A. Litvinov, který má s Tu-154 nalétáno osm let.
K hlavním verzím důvodu havárie Tu-154 tedy zatím patří technické problémy a chyby posádky. Odborníci z Vědecko-výzkumného ústavu ministerstva obrany ve městě Ljubercy v Moskevské oblasti už zkoumají záznamy černých skříněk letounu. Podle údajů získaných s hlasového záznamníku vznikla krátce po startu Tu-154 na jeho palubě nestandardní, pro posádku letadla zcela nečekaná situace – v prvních okamžicích zůstali oba piloti zaskočeni, ale rychle se vzpamatovali a do posledního okamžiku se snažili letoun zachránit. Ze slov druhého pilota i kapitána letadla je zřejmé, že se něco stalo s klapkami – a poté je slyšet varovný signál oznamující překročení (bezpečného) úhlu stoupání letounu.
Co přesně se s klapkami stalo a jak se v daném okamžiku chovala posádka, se dozvíme v krátké době. Podle jedné z vyšetřovacích verzí mohlo vzhledem k specifickému uspořádání přístrojového panelu na Tu-154 dojít k tomu, že druhý pilot zaměnil ovládací páky.
Jak pro life.ru uvedl zdroj obeznámený s činností vyšetřovací komise, mohlo dojít k tomu, že během třetí minuty letu mohl druhý pilot místo zatažení podvozku zatáhnout klapky. V důsledku toho přešel letoun do nadlimitního nebezpečného úhlu stoupání a posádka se pokusila letoun obrátit a doletět s ním k pevnině, ale to se jí nepodařilo. Letoun dopadl na hladinu a od trupu se odtrhla jeho zadní část.
Piloti létající na Tu-154 nevylučují ani takovou možnost, i když uvádějí, že je málo pravděpodobná.
Túčko má ovládání podvozku a klapek umístěno mezi oběma piloty – na panelu nad čelním sklem kabiny. Z pohledu ergonomiky to není zrovna ideální. Jsou opravdu blízko sebe, ale záměna je možná tak v jednom z milionu případů, například pokud by byl pilot opravdu hodně unavený – uvedl pro life.ru zasloužilý pilot RF Viktor Saženin, který také létal na Tu-154 víc než 8 let. Ovládání pak mají zcela odlišný tvar. Rukojeť ovládání podvozku je kulatá, zatímco klapky jsou ovládány hranatou lichoběžníkovou rukojetí s několika pracovními polohami.
Mimochodem, klapky ovládá druhý pilot, který sedí v pilotní kabině napravo, připomněl Saženin. Záměna ovládání podvozku a klapek je však podle něj nepravděpodobná i z toho důvodu, že se klapky a podvozek letounu zatahují v různé fázi letu. Podvozek se zatahuje prakticky ihned po té, co se letoun odlepí od země – a ne až po 2 až 3 minutách.
Ke katastrofě Tu-154 došlo 25. prosince 2016 v 5,40 hodin ráno moskevského času asi 1,7 km od pobřeží Soči. Stroj ruského ministerstva obrany letěl na základnu Hmejmim z letiště Čkalovskij a na letišti v Soči doplňoval palivo. Na palubě měl 92 lidí. Dvě minuty po opuštění vzletové dráhy, poté co se mu nepodařilo nabrat výšku, zmizel z obrazovek radarů. Žádný nouzový signál jeho posádka nevyslala.
Alexandr Raskin
Zdroj: life.ru
Překlad: Vlabi

Není zde článek celý?