Zkáza Tu-154: co víme o tragédii nad Černým mořem

V pondělí 26. prosince je v Rusku vyhlášen smutek za oběti letadla Tu-154, které se zřítilo do Černého moře. Na palubě bylo 84 cestujících a 8 členů posádky. Všichni zemřeli.

Podle služby letové bezpečnosti letectva Ozbrojených sil Ruska havarovaný Tu-154 byl z technického hlediska v pořádku. Přitom letečtí odborníci velmi opatrně komentují verze havárie letadla. Co je o katastrofě známo a jaké detaily vyvolávají nejvíce otázek, je uvedeno v materiálu RT.

Chronologie

25. prosince letadlo středního doletu Tu-154 patřící Ministerstvu obrany RF v 1:38 vyletělo z Moskvy (letiště Čkalovskij) a přistál na dotankování paliva v Adleru.

5:25 — letadlo vzlétlo.

05:26 (přibližně) — podle svědka Tu-154 ztratil zvuk motorů.

5:27 — letadlo po startu nenabralo výšku, udělalo otočku a zmizelo z radarů.

05:27 (přibližně) — letadlo se zřítilo do moře šest kilometrů od pobřeží.

07:59 — o katastrofě informovaly informační agentury s odkazem na záchranné složky regionu.

08:30 — ministr obrany Ruska Sergej Šojgu uspořádal mimořádné zasedání přes videokonferenci s vedením ozbrojených sil na organizaci záchranně-pátracích akcí v oblasti, kde letadlo Tu-154 u Soči zmizelo z radarů.

08:46 — záchranáři objevili údajné místo havárie letounu Tu-154. Ve vodách nedaleko pobřeží Soči zaznamenali velkou mastnou skvrnu. O něco později objevili část podvozku a potom 1,5 km od břehu v hloubce 50-70 metrů úlomky trupu.

Na palubě letadla byli vojáci, umělci souboru Alexandrovci a devět novinářů. Mezi cestujícími byla i aktivista za lidská práva Jelizaveta Glinková. Celkem bylo na palubě 92 lidí.

Záchranně-pátrací akce

V průběhu dne při záchranně-pátrací operaci bylo nalezeno více jak deset těl, osobní věci a dokumenty. Hloubka moře v oblasti havárie je 50-100 metrů. Trosky jsou roztroušené 1,5 a 14 km od pobřeží. Bylo stanoveno, že Tu-154 se zřítil do vody 5-6 km od pobřeží Soči a mířil směrem na Anapu.

Pátracím akcím však práci ztěžuje silný proud. Později se také ukázalo, že černé skříňky Tu-154 nebyly vybaveny radiomajáky. To značně komplikuje jejich objevení.

Co víme o letadle RA-85572

Je známo, že havarovaný Tu-154B-2 s palubním číslem RA-85572 byl ve výzbroji sovětského letectva od 12. května 1983. Od 4. března 1996 Tu-154B-2 nebyl používán. Od roku 2000 letadlo několikrát letělo a v roce 2009 se zcela vrátilo do provozu.

Poslední oprava letounu byla provedena v prosinci 2014. V září 2016 prošel plánovanou údržbou. Za celou dobu provozu se Tu-154B-2 třikrát podrobil generální opravě. Ani tento fakt, ani 33 let provozu s nalétanými 6 6689 hodinami však nedává důvod nazývat letadlo RA-85572 zastaralým. Podle výrobce je životnost letadla 60 000 letových hodin nebo 40 let provozu. Životnost mezi generálními opravami je 30 000 letových hodin.

V době tragédie letadlo pilotoval pilot první třídy Roman Volkov, který měl více jak 3 000 letových hodin praxe. Navigátor podplukovník Alexander Petuchov byl v roce 2011 členem posádky, která byla schopna přistát s převracejícím se ve vzduchu Tu-154 s palubovým číslem RA-85563 (tehdy letadlu hned po vzletu selhal řídicí systém).

Nehodovost Tu-154

Tu-154 — je jeden z nejpočetnějších sovětských a ruských dopravních letadel. Jeho sériová výroba začala v roce 1970 a skončila v roce 1998. Celkem samarský závod „Aviakor“ vyrobil více jak 1 000 strojů různých tipů, z nichž některé byly dodávány do zahraničí. Před třemi lety firma zcela zastavila výrobu Tu-154.

Podle webové stránky aviation-safety se od roku 1973 stalo 68 incidentů (s výjimkou aktuální havárie) ve více jak 20 zemích po celém světě.

Poslední velká tragédie Tu-154 se stala u Smolensku 10. dubna 2010. Na palubě letadla byli zástupci polské a politické elity, včetně prezidenta Lecha Kaczyńskeho. Všech 96 lidí na palubě zemřelo. Oficiálním důvodem je chyba polské posádky, která nedokázala přistát.

Verze katastrofy

Teroristický útok nepatří mezi hlavní verze zřícení Tu-154, příčinou mohl být technický stav letounu nebo chyba v pilotování, sdělil ministr dopravy Maxim Sokolov.

„Úkolem činnosti vládní komise není zjištění příčin, jež způsobily tuto katastrofu, tuto havárii. Chci ale říct, že pro zorganizování práce musíme pochopit, co zavinilo pád. Dnes, pokud vím, nezahrnují hlavní verze teroristický útok, proto vycházíme z toho, že příčinou havárie mohl být buď technický stav nebo chyba v pilotování,“ sdělil Sokolov na brífinku.

Smutek

Ruský prezident Vladimir Putin vyhlásil 26. prosinec národním dnem smutku za zemřelé při havárii letadla Tu-154 u Soči.

zriceni-letadlo-soci
Zřícení letadla Tu-154 v Soči
Není zde článek celý?