Marvanová v barvách ANO, bude zastupovat Ťoka v boji se Škodou Transportation

Neoficiální hlavou tažení za údajné „odpolitizování“ médií je občanská aktivistka a příležitostná politička Hana Marvanová. | FOTO: ceskatelevize.cz

Advokátka Hana Marvanová bude podle informací serveru Aktuálně.cz zastupovat ministerstvo dopravy v případě trestního oznámení na rozhodčí soud, který přikázal, aby České dráhy zaplatily více než miliardu korun Škodě Transportation. Zakázku, ve které bude dostávat 600 korun za hodinu, získala bez soutěže.

„Byla jsem požádána ministrem dopravy Danem Ťokem,“ potvrdila Marvanová. Podle rozhodnutí rozhodčího soudu mají České dráhy Škodě Transportation zaplatit zhruba 1,2 miliardy korun za zpožděnou dodávku lokomotiv, což by právě Marvanová měla pomoci změnit.

Stroje za 2,5 miliardy korun měl železniční dopravce převzít v roce 2009, první lokomotivy ale dostal až v roce 2013. Škoda se na arbitrážní soud obrátila s požadavkem doplatku kupní ceny, kterou dopravce nezaplatil, dráhy se naopak dožadovaly zhruba miliardy korun pokuty za pozdní dodávku strojů. Opoždění dodávky Škoda Transportation obhajuje změnou předpisů v průběhu vývoje lokomotiv, kvůli které bylo nutné rozpracované stroje kompletně předělat.

České dráhy výsledek rozhodčího řízení zpochybňují mimo jiné proto, že rozhodčí soud vydal verdikt i přes to, že dopravce během procesu zpochybňoval nestrannost jednoho z arbitrů. Argumentoval tím, že Polák pracuje pro advokátní kancelář Weinhold Legal, která se loni připojila ke globální poradenské společnosti EY. Právě ta měla vypracovat pro Škodu znalecké posudky pro potřeby uvedené arbitráže.

Zástupci Škody Transportation během dnešního řízení zpochybňovali smysluplnost návrhu na vyloučení Poláka z arbitrážního řízení s poukazem na to, že spor je již několik měsíců uzavřený. Naopak podle drah je třeba rozhodnout o tom, zda se může Polák v této věci angažovat v dalších případných arbitrážních řízeních.

Z uvedených 1,2 miliardy korun České dráhy zaplatily Škodě 468 milionů korun, doplatit zbylé peníze představující inflační navýšení ale dopravce odmítl. Zatímco první částku mohla strojírenská firma okamžitě začít exekučně vymáhat, u druhé položky tomu tak není. Dopravce tak chce s platbou počkat na konečné rozhodnutí soudu. To ale může trvat i několik let.

Není zde článek celý?