Vědci odhalili anomální chování černých děr

Astrofyzici z Ruska a Velké Británie zjistili, že černé díry, jež se nalézají v okolních galaxiích, pohlcují překvapivě malé množství hvězd. To podle vědců nelze vysvětlit standardními mechanismy jejich vzájemného působení. Výsledky jejich výzkumu byly zveřejněny v časopise Astrophysical Journal.

„Pozorované nízké tempo pohlcování nelze vysvětlit pomocí efektu praku — hromadného vystřelování hvězd z centra galaxie kvůli gravitačnímu působení dvojitých černých děr. To znamená, že musíme hledat mechanismus, který přesahuje výzkum hvězdné dynamiky,“ řekl jeden z autorů článku, výzkumník Moskevského fyziko-technického institutu Kirill Ležnin.

Předpokládá se, že jádro většiny velkých galaxií obsahuje nejméně jednu supertěžkou černou díru. Příčiny jejich vytváření prozatím nejsou zcela známé. Některé tyto černé díry jsou pozorovatelné prakticky neustále. V jiných případech k jejich aktivizaci dochází pouze občasně. V posledních letech podle Ležnina a jeho kolegy Jevgenije Vasiljeva z Fyzikálního institutu Ruské akademie věd a Oxfordské univerzity astronomové pozorují záblesky jejich aktivity mnohonásobně méně, než teoretické výpočty předpokládají.

Významný rozpor mezi teorií a praxí vybídl vědce k tomu, aby odhalili příčiny, proč černé díry nejsou tolik „nenasytné“, jak tomu je ve virtuálním vesmíru. Astrofyzici prozatím dospěli k závěru, že musí existovat nějaké procesy nebo faktory, jež omezují „choutky“ černých děr, které zbývá ještě odhalit.