Vědci zjistili, kteří živočichové dokáží přežít apokalypsu

Čínští a britští vědci zjistili, že mořské houby (druh Porifera) přežily apokalypsu, devonské masové vymírání, prakticky bez snížení druhové rozmanitosti. Příslušný výzkum byl uveřejněn v časopisu Current Biology, krátce o něm informoval EurekAlert!

Paleontologové objevili v provincii Če-ťiang na jihovýchodě Číny v úzkém pásmu argilitů (pevné jílové horniny) ostatky (měkké tkáně a kostry) více než sta druhů prastarých mořských hub. Nalezené vzorky přežily, podle odhadu vědců, dobu Devonského masového vymírání.

Podle mínění paleontologů se těmto živočichům podařilo přežít díky vysoké přizpůsobivosti mořských hub vůči spádům teplot.

Tyto organismy se stejně dobře cítí ve vodním prostředí, kde je málo kyslíku. Katastrofa navíc vyprovokovala prudký růst krmné základny pro druh Porifera.

K Devonskému masovému vymírání došlo před přibližně 445 miliony let a bylo doprovázeno snížením počtu druhů o 85 %.

Za příčinu považují prudkou změnu klimatu (globální ochlazení, po kterém následovalo náhlé oteplení), což vyprovokovalo změny chemického složení staré hydrosféry a atmosféry.