Vědci zjistili, proč se mohl Mars stát neobyvatelným

Vědci ze Spojených států a Spojených arabských emirátů dospěli k závěru, že Mars mohl mít atmosféru stejně hustou jako Země, ale přišel o ni kvůli slunečnímu větru, píše časopis Space.com.

Výsledky výzkumu, který byl zveřejněn v odborném časopise Science, pod vedením astrobiologa z Coloradské univerzity Bruce Jakosky ukazují, že před přibližně čtyřmi miliardami let, když život na Zemi byl teprve v zárodku, „rudá planeta“ měla rovněž hustou atmosféru, která jí umožňovala zachovat teplo a vlhkost.

Později se však atmosféra Marsu začala ztenčovat, neboť lehké izotopy plynu argon začaly opouštět atmosféru Marsu kvůli ultrafialovému záření a slunečnímu větru — proudu megaionizovaných částic vodíkové plazmy směřujících ze Slunce.

Podle vědců Mars časem ztratil 66 procent objemu argonu v atmosféře. Snížení jeho koncentrace vedlo ke snížení poměru oxidu uhličitého v atmosféře, jenž udržuje teplo. Tento proces sehrál podle vědců zásadní roli ve změně klimatu na Marsu a přispěl k přetvoření rudé planety v kamenitou poušť, která není vhodná pro život.

Vědci založili své závěry na analýze údajů mise NASA MAVEN (Mars Atmosphere and Volatile Evolution), která zkoumala atmosféru Marsu pomocí umělé družice.