Hledali jste pravdu: Google zavedl globální systém prověřování zpravodajství

Korporace Google promluvila o startu funkce fackcheck (prověření faktů) – systému, který má pomoci uživatelům odhalovat ve výsledcích vyhledávání jak prověřené informace, tak i fakové (nepravdivé) informace.

Globální prověrku vykonávají specializované společnosti, ale o připojení k projektu může požádat jakákoli zpravodajská organizace, která bude za pomoci algoritmů vyhodnocena jako hodnověrný zdroj informací. V seznamu organizací hodnotící pravdivost informací se již nachází BBC, CNN, The Guardian, The New York Times a ještě dalších 111 společností.

Internetová společnost Google odstartovala systém kontrolování faktů, která má pomoci uživatelům odhalovat v informačním toku pochybné a hodnověrné zdroje informací. Factchecking je v médiích přijatý a prováděný proces prověření hodnověrnosti informací před jejich publikací.

V tiskovém prohlášení Google stojí, že na internetu se každou minutu objevují tisíce nových materiálů, a množství obsahů se stává nezměrným.

„Bohužel, ne všechny materiály jsou pravdivé a mají faktický základ, což komplikuje lidem možnost odlišit pravdu od výmyslu“.

S tímto cílem bylo informováno uprostřed roku 2016 o příchodu funkce fackcheckingu ve zpravodajském agregátu Google News. Tato funkce byla tehdy dostupná jen pro uživatele aplikací Google pro iOS a Android na území USA a Velké Británie.

Jak je informováno v tiskové zprávě společnosti Google, po vyhodnocení činnosti systému a dostatečném množství reflexe od uživatelů a médií ve společnosti učinili rozhodnutí rozšířit sféru činnosti factcheckingu i na požadavky ve zpravodajském agregátu Google News, a také na požadavky ve vyhledávači Google ve všech jazycích.

Podstata online fackcheckingu je v následujícím: po zadání požadavku do vyhledávače Google či agregátoru Google News se vedle zpráv, kde byla ze strany žurnalistů či specialistů provedena prověrka faktů, objeví značka Fact Check a odpovídající komentář.

Nyní po vložení dotazu do Google či Google News se ve výsledcích budou někdy zobrazovat informace stránek, které provádějí Fact Check. Budou doprovázeny komentáři ohledně dotazu a výsledky podle Fack Checku (například pravda — lež, pravděpodobné — nepravděpodobné).

V Google přitom zdůrazňují, že fackchecking bude dostupný ne pro každý vyhledávací dotaz. Nejen to, společnost informuje, že na základě stejného dotazu mohou různé zdroje učinit různé závěry.

Pozornost se věnuje tomu, že fackchecking nebude provádět Google, ale postranní společnosti. A dodatečné informace se uživatelům poskytují proto, aby mohli dělat více uvážená rozhodnutí. Předpokládá se, že diferenciace názorů o různých zdrojích má pomoci získat jasnější obraz.

„Když budeme dělat prověřování faktů pro uživatele více viditelné ve výsledcích vyhledávání, předpokládáme, že lidé dostatečně lehce budou moci dělat analýzu a vyhodnocení fackcheckingu a tím formovat své vlastní, podložené mínění,“ stojí ve zprávě Google.

Kromě specializovaných stránek (PolitiFact, Snopes, FactCheck a pod.) o připojení k fackcheckingu požádat jakýkoli zpravodajský portál, který bude za pomoci algoritmů ohodnocen jako zdroj hodný autority. Také musí být dodržena řada technických požadavků.

Informuje se, že k projektu factcheckingu se již připojilo 115 organizací z celého světa. Je pozoruhodné, že mezi nimi jsou i mainstreamová média, například BBC, CNN, The Guardian, The New York Times a Associated Press. Pozorovatelé tato média často obviňovali z podjatosti.

Zmiňuje se, že pokud uživatelé či organizátoři nesouhlasí s traktováním nějaké události, mohou se obrátit ke zdroji, který označil danou informaci za pravdivou či lživou. V případě, že bude odhaleno lživé či úmyslně poškozující nakládání s factcheckingem, může Google použít vůči narušiteli různé prostředky až do vymazání z vyhledávače.

Nyní je systém fackcheckingu na Západě představen jako analýza prohlášení politiků, konkrétně — během volební kampaně cestou srovnávání těchto vyjádření s reálnými skutečnostmi či dřívějšími vyjádřeními těch samých politiků.

Systém factcheckingu pracuje v Googlu pouze několik dní, proto je zatím složité najít nějaký dotaz, kde by vyhledávač ve výsledcích ukázal na factcheck. Společnost ale vkládá naděje do budoucího rozvoje systému.

Facebook dříve informoval o spuštění speciálního systému ve 14 zemích, který bude pomáhat uživatelům učit se odhalovat nepravdivé informace na své zdi.
Společnost Marka Zuckerberga si začala dělat starosti s bojem proti fakenews během předvolební kampaně v USA. Proti Facebooku byla zahájena opravdová kampaň kvůli obvinění z pomoci ve zvolení Trumpa prezidentem díky šíření nepravdivých zpráv.

Není zde článek celý?