Kauza LOM Praha: Opět tajná úmluva s Moskvou? Názor

Ministerstvo obrany ČR odmítlo obvinění předsedy TOP 09 Miroslava Kalouska z toho, že porušilo protiruské sankce. Ministerstvo obrany oznámilo, že LOM Praha dováží z Ruska náhradní díly pro vrtulníky afghánské armády, nikoli pro armády Evropské unie, což znamená, že vůči smlouvám uzavřeným do 1. srpna roku 2014 sankce neplatí.

Tato výjimka umožňuje dodávat náhradní díly pro jakékoli vrtulníky, jejichž servisní obsluhu má na starosti právě LOM Praha.

„Destrukce armády ČR Miroslavem Kalouskem pokračuje“ — tak reagoval na celou tuto situaci v rozhovoru pro Sputnik vojensky analytik, podplukovník Ivan Kratochvil.

„Jako by Miroslavu Kalouskovi nestačilo, že v důsledku jeho účinkování na ministerstvu obrany utržila armáda rány, které jí bolí dosud. Ať již jde o padáky VTP — 100, prodej historicky významných kasáren na náměstí Republiky atd. Již dlouho o něm nebylo slyšet, tak se Kalousek opět snaží zviditelnit na účet armády, tentokrát na jednom z posledních fungujících armádních zařízení, na Leteckých opravnách Malešice (LOM). Tento bývalý vojenský opravárenský podnik má dlouholetou historii a výborné hodnocení své činnosti. Proto je žádán i ze zahraničí a přiznejme si, že zahraniční kontrakty tento podnik nejen drží nad vodou, ale jsou i důkazem, že LOM je jedním z posledních podniků, kterým se ještě my, jako Česká republika, můžeme chlubit. Je snad to, že LOM je naším rodinným stříbrem, důvodem ke zviditelnění se Miroslava Kalouska a celé TOP 09 i za cenu ztráty zdravého rozumu? Nebo se mýlím já a existuje rozumné vysvětlení, které vidí Miroslav Kalousek, ale nevidí obyčejní lidé? Otázka je jednoduchá: Jak opravit vrtulníky ruské výroby Mi-17 patřící spřátelenému Afganistanu bez dodávek náhradních dílů od výrobce? Možná, že má tento politik představu, že v rámci oprav a modernizace by LOM z ruských Mi-17 udělal americké hybridy po vzoru dříve prováděných „modernizací“ techniky AČR. To je ovšem neprůchozí. Ne proto, že by Afgánci byli na rozdíl od nás výrazně chytřejší. Americké vrtulníky totiž na rozdíl od ruských v Afganistanu létat neumí. Údolí se základnou v nadmořské výšce 3000 m (což jsou dvě Sněžky postavené na sebe) uzavřené 7 000vými „kopci“ jsou pro ně zatím nepřekonaným oříškem. Takže „problém“ má dvě řešení. Buď afgánské vrtulníky opraví LOM a Rusům Afgánci zaplatí náhradní díly a nám práci, anebo Afgánci zaplatí Rusům náhradní díly a práci. Jinak by Afgánci nelétali a oni evidentně létat chtějí. A my si buď zachováme pověst seriózního partnera anebo budeme mít mezinárodní ostudu. Volba je jednoduchá“, řekl Kratochvil.

Názor autora se nemusí shodovat s názorem redakce

Není zde článek celý?