Média: ruské dopravní letouny – Damoklův meč nad Francií

Strategická nezávislost Francie je ohrožena, jelikož armáda závisí na dopravních převozech za pomoci ruských dopravních letounů An-124, píší noviny Challenges.

Nehledě na vytvoření vlastního dopravního letounu A400M, Francie se dodnes v otázkách strategických převozů spoléhá na ruské a ukrajinské společnosti, které využívají letouny An-124, stojí ve zprávě, kterou komisi pro finance Národního shromáždění představil François Cornut-Gentille. Rusko a Ukrajina díky tomu fakticky kontrolují transport francouzských sil. „Nad Francií visí Damoklův meč,“ bije poslanec na poplach.

Dopravní letouny A400M prohrávají proti svému konkurentovi An-124 díky malé nosnosti — 25-30 tun proti 100-120. „Na jednu hodinu letu An-124 je potřeba pět letových hodin A400M,“ říká Cornut-Gentille. Pro dopravu těžkých nákladů, takových, jako je obrněná technika či vrtulníky, se Francie musí spoléhat na Antonova.

Velikost závislosti například ukazuje vojenská operace v Mali roku 2013. Francie tehdy za pouhé dva měsíce bukovala 115 letů An-124, 47 letů Il-76 a také 7 letů největšího dopravního letounu na světě An-225, který patří ukrajinské společnosti Antonov Airlines, stojí ve zprávě. Nejen to, dokonce i satelity startované z kosmodromu Kourou ve Francouzské Guyaně jsou převáženy v Antonovech.

Dříve se jednalo o možný nákup amerických strojů C-5 Galaxy jako alternativu, ovšem po zvolení Donalda Trumpa „na pozici prezidenta USA již neexistuje přesvědčení o tom, že tato možnost je reálná,“ uzavírá Challenges.

Není zde článek celý?