BBC: obyvatelé Východní Evropy si stěžují na „spiknutí“ výrobců potravin

Nehledě na to, že české a německé potraviny se prodávají v obchodech ve stejném balení, jejich kvalita a obsah se podstatně liší, píše BBC.

Kvůli této „amorální praxi“ mnozí Češi a další obyvatelé Střední a Východní Evropy pravidelně jezdí do Německa nakupovat v místních supermarketech, když nechtějí kupovat „napodobeniny“ a přeplácet, dodává BBC.

Po pádu komunismu ve Střední a Východní Evropě dříve nedostupné zboží zaplnilo trh, píše zpravodaj BBC Rob Cameron. Dnes se v těchto oblastech prodává stejné jídlo a nápoje, jako v Západní Evropě.

„Ale Čechům, Slovákům, Polákům a Maďarům začíná docházet: obchodní značky mohou být stejné, ale obsah se liší“, uvádí autor.

„Plechovka tuňáka stojí 1 euro. V Česku stojí kolem 1,5 euro. Ryby tady mají dobrou kvalitu — ne to, co prodávají do zahraničí“ řekl kupující z Česka Petr Zedínek v německém supermarketu. Poté vzal Čech z ledničky buřty. „Obsah masa: 87 %.

„Zkuste najít takové párky v Česku“, pokračoval Zedínek. Petr a jeho rodina žijí v Modljanech, vesnici nedaleko od Teplic. Třikrát měsíčně jezdí přes hranici do Saska nakupovat. Dělá to nejen tato rodina: přibližně polovina aut na parkovišti má českou SPZ.

„Jestliže porovnáte potraviny: stejné balení, ale obsah je úplně jiný. To je velmi smutné. Někdy mám dojem, že jsme jakýsi odpadkový koš pro výrobce: co zbylo, posílají do Česka“, řekla žena Petra Sarka.

Podle evropských zákonů mohou potravinářské společnosti přizpůsobovat své produkty místním chutím. Ale Zedínkovi a mnozí další jsou přesvědčeni, že „odhalili spiknutí evropských potravinářských velkoobchodů“, píše autor materiálu.

„Vezměme si například tento ledový čaj. Nálepka na lahvích je stejná jak v Česku, tak v Německu.

Ale v českém je o 40 % méně extraktu čaje, a přesto je mnohem dražší, než německý“, řekl ministr zemědělství ČR Marian Jurečka. „Nebo si vezměme klobásy: německá plechovka vypadá stejně jako česká. Ale ta, která se prodává v Německu, je vyrobena z vepřového, a česká z recyklovaného drůbežího“.

Jak ukázal test v roce 2015, prováděný na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze, takové potraviny, jako je káva, sýr, margarín, čokoláda a další, prodávané ve stejném balení v Německu a v Česku, se o 35 % liší kvalitou nebo obsahem.

Podle Jurečkových slov prodej různých potravin ve stejném balení je „amorální“. Na základě toho on a jeho slovenští a maďarští kolegové shromažďují informace pro Evropskou komisi s cílem změnit tuto situaci. „Toto téma se už stalo prioritní pro země Visegrádské skupiny„, dochází k závěru autor BBC.

Není zde článek celý?