El Mundo: Eurovize – soutěž bez politiky, ve které je politika všude

Hudební soutěž Eurovize se označuje za soutěž, kde nemá vliv politika, ale to se jí moc nedaří, píše El Mundo. Politika je na tomto festivalu všude. Můžete ji najít i v textech písní, ale také v informacích o tom, kam dříve jezdili soutěžící, sděluje portál.

Eurovize se snaží být hudebním festivalem, který stojí mimo politiku, píše El Mundo. Ale ve výsledku je prakticky všechno — tématika písní, hra slov v jejich textech a také cestování účastníků v minulosti — spojené s politikou. V tomto roce se soutěže účastní 42 zemí. Rusko se neúčastní. Je to poprvé, kdy země hostící Eurovizi (v tomto případě Ukrajina) nedovolila, aby do ní přijel zástupce jiného státu, poznamenává autor.

Moskva v tomto roce pro zastupování v soutěži vybrala „hranici nevinnosti a sebepřemáhání“ — zpěvačku Julii Samojlovovou, která se kvůli nemoci svalů může pohybovat pouze na invalidním vozíku. Jak tvrdí portál, Rusko zvolilo právě ji taky proto, že vystupovala na Krymu po „ruské okupaci“ a vjela na území poloostrova bez povolení ukrajinských úřadů.

„Nabízeli jsme Rusku, aby sem poslali jiného umělce. Ale konkrétně oni nechtěli přijet,“ objasnil El Mundu jeden z vedoucích soutěže Vladimir Ostapčuk.

Krym se stal „trnem v patě“ nejen pro Rusko. Protože Kyjev musel tento čtvrtek začít řešit situaci okolo zástupce Bulharska Kristiana Kostova. Nastalo to ve chvíli, kdy řada ukrajinských médií publikovala záběry, na kterých je vidět, že se Kostov účastnil v červnu 2014 koncertu na Krymu, což bylo tři měsíce po „anexi“ poloostrova Ruskem. Ve prospěch Kristiana, jednoho z favoritů soutěže, hraje to, že ve chvíli jeho vjezdu na poloostrov nebyl plnoletý a navíc v tu dobu na Ukrajině ještě nebyl přijat zákon, který zakazuje navštěvovat Krym bez povolení Kyjeva.

Politika byla v Eurovizi vždy přítomna, poznamenává portál. Soutěž letos organizuje Ukrajina díky tomu, že loni vyhrála jejich zástupkyně Džamala, která zpívala píseň věnovanou pronásledování krymských Tatarů v době SSSR.

„Je těžké si představit soutěžícího z Francie, který by přijel na tento festival s písní o válce, kterou jim vyvolali jejich sousedi — Němci během nacizmu,“ píše El Mundo.

I díky své „smělosti“ Džamala v minulém roce získala první místo. Předběhla ruského zpěváka Sergeje Lazareva, který byl v roce 2016 hlavním favoritem soutěže.

Není zde článek celý?