Paleontologové objevili v Rusku pozůstatky mořského ještěra o velikosti autobusu

Mezinárodní vědecká skupina, jež zahrnovala i ruské paleontology, objevila na břehu Volhy poblíž Uljanovsku pozůstatky pliosaura. Velký mořský ještěr, pojmenovaný Luskhan itilensis (od latinského – hlavní duch), pochází z období křídy před 130 miliony lety. Článek vědců stojících za tímto objevem byl uveřejněn v časopise Current Biology.

Pliosauři se svým krátkým krkem patří do skupiny plesiosaurů, ještěrů s ploutvemi a sudovitým tělem. Tato skupina plazů žila ve stejném období co dinosauři, ale nehledě na svou podobu patřila do jiné podtřídy. Jejich pozůstatky se objevují v místech starověkých moří.

Zachovalá lebka Luskhana itilensise byla nalezena ještě před patnácti lety ruským paleontologem Glebem Uspenskim. Její délka dosahovala 1,5 metrů, což svědčilo o velkých rozměrech ještěra. Úzké rostrum (přední část lebky včetně čelistí) je příznačné pro říční dravce (gaviály nebo říční delfíny). Podle vědců to znamená, že pliosauři obývali mnohem širší ekologické spektrum, než se dříve domnívali.

Srovnání s dalšími objevenými plesiosaury prokázalo, že se nezávisle na sobě u různých druhů mořských ještěrů vyvinuly shodné vnější rysy. Podle vědců tento objev je velmi důležitý pro pochopení, proč se těmto ještěrům podařilo přežít hromadné vymírání na konci jury a rovněž pro vyjasnění příčin jejich zániku zanedlouho před vymíráním dinosaurů.