I Babišův výlet s rodinou může být součást kampaně, říká odborník

Andrej Babiš si myslí, že dokáže obelhat Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí a některé výdaje na volební kampaň zatajit. Nebo alespoň tvrdit, že se tyto aktivity letošní kampaně netýkají. Zdá se však, že se s velkým pochopením nesetká a bude muset započítat vše, co se skutečně započítává. V rozhovoru pro iRozhlas.cz to potvrzuje Jan Outlý, který má dohled nad výdaji na starost.

Vypadá to, že se Babišova touha být všude a hlavně, být tam viděn, fotografován a točen, může stát jeho nevýhodou. Podle Outlého se totiž do kampaně počítá hodně věcí. „Když si vyjede soukromě s rodinou do Vlčnova na výlet, dá si tam párek v rohlíku a jede domů, tak to je soukromý výlet. Pokud je to spojeno s propagací osoby nebo strany, tak je to kampaň. Bez ohledu na to, že to proběhne v rámci víkendového výletu,“ vysvětluje odborník.

A to i proto, že fotografie nebo videa umisťuje na politickém účtu Facebooku. Stejné je to například i v případě srdceryvného videa, které si nechal exministr vytvořit, když končil v úřadě. „Nenatočil to na mobil a nedal si to soukromě na web, ale pracoval na tom tým profesionálů. Ta sdělení na Facebooku jsou také často sponzorována, takže myslím, že to jednoznačně naplňuje definici kampaně, jak je uvedena v zákoně,“ je přesvědčen člen Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí.

Babišovi se zřejmě nepovede ani přesvědčit úřad, že jeho hnutí ještě kampaň neodstartovalo, protože oficiální zahájení kampaně je dáno zákonem, dnem vyhlášení termínu voleb ve Sbírce zákonů.

Prohlášení o tom, že Vizi 2035 není možné brát jako letošní kampaň, Outlý naprosto neuznává. „Výklad, že se jedná o náklad na kampaň až na rok 2035, je absurdní. Nelze to brát tak, že aktuálním billboardem vás neoslovujeme, ten se týká až roku 2035, teď pro vás nic nemáme. Tak to není. Ty billboardy visí, protože hnutí ANO se snaží oslovit voliče, snaží se získat jejich podporu,“ říká odborník pro server iRozhlas.cz „To, že se to nazve Vize 2035, samozřejmě neznamená, že v letošních volbách na to voliči nemají brát zřetel,“ dodává.

Do volební kampaně Outlý jednoznačně zahrnuje i výdaje na Babišovy spolupracovníky Hanče s Prchalem. Pokud se stálý pracovník dané strany podílí na přípravě kampaně, tak poměrná část jeho pracovní doby, potažmo nákladů na tuto osobu, by měla být do nákladů kampaně zahrnuta. Platí to bezesporu u služeb nakupovaných na faktury, OSVČ, u firem. V případě mediálních poradců v době volební kampaně předpokládám, že téměř veškerá jejich činnost se bude týkat kampaně,“ myslí si Outlý.

Není zde článek celý?