Konspirace a vzdělávání: případ Chemtrails

Věřit na chemtrails vyžaduje určitou míru nevzdělanosti a vysokou míru intelektuální arogance, která spočívá v tom, že svůj názor prostě nezměníte, kdyby se stalo cokoliv, protože byste se “shodili”. Většina z nás byla na letištích a podrobně pozorovala vykládání a nakládání letadel, i jejich tankování. Představa, že nějaká tajná organizace dokáže do každého dopravního letadla dopravit objemné kontejnery se zakázanými chemickými látkami aniž by si toho nikdo z desítek milionů pasažérů a zaměstnanců nevšiml, je absurdní. Tedy pro většinu z nás.

U lidí věřících na chemtrails zásadním způsobem selhal vzdělávací systém jako celek.Ve škole i doma by se děti měly naučit především mít otevřenou mysl, ověřovat si domněnky a na základě nových zjištění upravovat svoje postoje i konání. To se jim v životě bude velmi hodit, ať už budou dělat cokoliv.

Je možné, že lidé věřící na chemtrails dostávali ve školách čtyřky a pětky, to by bylo zajímavé zjistit. Už teď ale víme, že schopnost opravdu kritického myšlení se na mnoha školách buď neučí vůbec, nebo se učí špatně, nebo málo. Výsledky se dnes dostavují a otevřeně se dnes hovoří o jakési “post-pravdivé” době, ve které je možné vše (viz. starý dobrý film Vrtěti psem). Tzv. post-pravda je nebezpečný nesmysl. Sdílená realita je totiž pořád jenom jedna, pouze se na ní dnes můžeme dívat z desítek různých úhlů, a to řadu lidí dost mate.

Opravdu chceme řadu lidí nechat věřit na chemtrails, protože to je holt jejich věc? Moc bych to nedoporučoval, neboť takoví lidé jsou zároveň voliči, kteří ovlivňují důležitá směřování veřejných politik, včetně té vzdělávací. Cynicky těchto nekritických voličů zneužívat pro vlastní politické účely je vrcholně nezodpovědné. Už proto, že kdyby bývali chodili do lepších škol, tak by dnes uvažovali trochu jinak. Třeba tohle pochopí i Miloš Zeman, prezidentská standarta nemá na sobě náhodou “Pravda vítězí”. Nebo to chceme přepsat?

Vzdělávání je politické i etické téma právě z tohoto důvodu. Buď děti rozvíjíme a učíme je uvažovat o světě kolem sebe jako o světě možností, které si částečně sami volí, nebo děti ubíjíme a připravujeme je na jejich úděl, který jim navíc často i určíme. Není náhoda, že vzdělávací konzervativci a tmáři jsou často velmi dobře napojeni na stávající instituce, které ale fungují velmi špatně, včetně řady škol. Lidé, co jsou na straně pokroku ve vzdělávání, chtějí změny a není náhoda, že jsou vytlačováni spíše na symbolický okraj společnosti.

Vzdělávací konzervativci však zašli tak daleko, že v podstatě umožňují vznik a snadné šíření nejrůznějších konspiračních teorií. Důraz na problematicky konstruované standardizované testy a),b),c),d) vede k tomu, že žáci a žákyně nejsou vedeny k tomu, aby samostatně byly schopny chemtrails snadno a přesvědčivě vyvrátit. To totiž vyžaduje kombinaci různých druhů znalostí a ne pouze a),b),c),d). Obrana, která spočívá pouze v tom, že “na internetu psali, že chemtrails jsou nesmysl”, totiž dnes nestačí. Na internetu se dá najít leccos, to víme všichni.

Debata vzdělávacích pokrokářů a konzervativců může být i plodná, pokud je vedena otevřeně a věcně. Nakonec ale rozhodují politikové, proto je potřeba o vzdělávání začít uvažovat i politicky. Jinak brzy skončíme v době, kdy budou chemtrails jenom neškodnou předehrou, například pro globální konspiraci, která vynalezla globální oteplování. Pravda nakonec zvítězí i v tzv. “post-pravdivé” době, ale trvá jí to občas zoufale pomalu.

www.petprocent.cz

Hithit video v kampani na podporu strany 5 % pro vzdělávání.

Přednáška v češtině na TEDx.

Není zde článek celý?