Patrolovací ledoborce Ruska v Arktidě – to je realita. Názor

Rusko upevňuje svůj vliv v arktické zóně. Sériový univerzální atomový ledoborec Sibiř projektu 22220, který je budovám v Petrohradě, bude spuštěn na vodu 26. září. To prohlásil generální ředitel Baltského závodu Alexej Kadilov.

První ledoborec projektu 22220 se jménem Arktika byl spuštěn na vodu 16. června. V Arktidě je netrpělivě očekáván. Nové ledoborce Akrtika a Sibiř a Ural budou moci doprovázet karavany lodí v ledovém poli do tří metrů a umožní upevnit arktické vedení Ruska.

Atomový ledoborec projektu 22220, který je k dnešnímu dni nejvýkonnější na světě, je vybaven dvěma reaktory. Délka lodi je 173,3 metrů a šířka 34 metrů, výtlak — 33,5 tisíce tun, posádku tvoří 75 lidí. Tato loď je zajímavá ještě tím, že její konstrukce umožňuje být využívána v arktických mořích a u ústí řek. Univerzalita projektu 22220 je velmi důležitá pro osvojení špatně dostupných území Ruska za polárním kruhem a pro ochranu národních zájmů země.

Na začátku se plánovalo, že první ledoborec přijde do služby do konce roku 2017. Zpoždění ve stavbě byla vyvolána ukrajinskou krizí a nedodáním charkovských turbín. Zkoušky ruské náhrady začaly v červnu.

Ocelová pěst

V arktické zóně byla vytvořena a úspěšně tam funguje mezioborová, strategická jednotka — Severní flotila. Jeden z úkolů flotily je rozvoj infrastruktury na pobřeží a včasné zajištění vojsk, formování systémů garantovaného a ekonomicky efektivního dopravního zajištění námořními cestami pro potřeby ruského ministerstva obrany v Arktidě.

Na dvou souostrovích — Zemi Františka Josefa a Novosibiřských ostrovech — byla dokončena stavba unikátních uzavřených vojenských městeček. Za polárním kruhem pokračuje obnova sítě letišť a vytvoření jednotného systému protivzdušné obrany. Do formátu arktického konsorcia byly sjednoceny zdroje šesti námořních přístavů a 95 civilních plavidel o celkové nosnosti více než 1 milion tun.

Paralelně se zesilováním pozemní infrastruktury, ruské ministerstvo obrany zesiluje flotilu lodí, které jsou schopné jednat ve složitém ledovém prostředí. V roce 2017 vstoupí do řad flotily dieselový ledoborec projektu 21180 Ilja Muromec, který bude zajišťovat dopravu všeho nezbytného pro arktickou skupinu vojsk. Jeho výdrž je 60 dní, umí doplout 9 tisíc mil, posádku tvoří 35 lidí. Ruští stavitelé lodí jdou ale ještě dále.

V dubnu byl položen kýl nové patrolovací lodi ledové třídy projektu 23550 Ivan Papanin, který vstoupí do služby v roce 2020. Jedná se o patrolovací bojový ledoborec, který bude schopen překonávat led o tloušťce 1,5 metru. Německý magazín Stern ho již nazval „ocelovou pěstí ruské ledové armády“. Takovéto pěsti bude mít ruské námořnictvo dvě.

Obyčejné bojové lodě nedokážou operovat v arktickém prostředí, jelikož tloušťky a spolehlivosti jejich palubních stěn je nedokážou ochránit před ledem. Univerzální loď Ivan Papanin bude schopna plnit úkoly v arktické zóně jak samostatně, tak i v sestavě skupin bojových lodí. Je určena pro ochranu a monitoring arktických vodních zdrojů, odtahování do přístavů lodí, které uvězní led, doprovod a podporu lodí a pro účast v záchranných operacích. Hlídkovací ledoborec má zbraně pro palebné útoky jak na námořní, tak i na pobřežní a vzdušné cíle. Dále má vrtulník bezpilotní letouny a dva rychlostí bojové čluny Raptor.

Je možné, že se před našima očima rodí nová arktická flotila útočných lodí ledové třídy, které budou schopné nést jak hlavňové, tak i raketové zbraně. Flotila se ale nerodí z lásky k umění války.

Lídr budoucnosti

Nákladní převozy po nejkratší možné cestě z Evropy do Číny v minulém roce vyrostly o 35 % — na hranici sedmi milionů tun. Rusko má dnes čtyři atomové a 30 dieselových ledoborců a je hlavním operátorem v Arktidě. A ruský vicepremiér Dmitrij Rogozin slíbil: „V roce 2022 budeme převážet 40 milionů tun.“

Severní mořská cesta těžko nahradí Suezský průplav, může na sebe vzít ale okolo 20 % námořních kapacit mezi Evropou a Asií, zvláště s ohledem na ruské projekty na těžbu ropy a plynu v Arktidě. Bloomberg říká: „Dnes 95 % z ohromných zásob přírodního plynu se nachází v Rusku a 75 % ropy se těží v tom regionu, což tam umožňuje generovat pětinu HDP země.“

Téměř 40 tisíc kilometrů, což je délka ruské pobřežní linie podél Severního ledové cesty, potřebuje principiálně jiný, spolehlivý systém komunikací. Proto v Krylovském státním vědeckém centru vyvinuli ledoborec projektu 10510 Lídr s dvěma atomovými reaktory nové generace o výkonu 120 MWt, což umožní lodi klestit si cestu v ledu o tloušťce okolo 4,5 metru při rychlosti dva uzle (rychlost v čisté vodě 24 uzlů). Podle slov prezidenta Vladimira Putina se Lídr objeví v roce 2025.

Tento ledoborec bude schopen zajistit celodenní pohyb lodí po Severní námořní cestě nehledě na počasí či ledovou situaci (je pravda, že pro to budou potřeba 3-4 tito giganti). Při neomezené délce plavby ledoborec Lídr o délce 209 metrů a šířce 47,7 metru zajistí průchodnost i pro největší tankery. Je očividné, a je to i v ruských zájmech, projekt 10510 bude poptáván všemi v arktických vodách.

Paluba ledoborce bude vybavena tak, aby na ní dokázal přistát vrtulník Mi-8 a Mi-38, či podobné zahraniční modely. Univerzální jeřáby umožní provádět opravárenské práce, včetně záměny lodních šroubů. Dva reaktory RITM-400 se budou nacházet uvnitř hermeticky ochranné konstrukce z oceli a betonu. Konstrukce reaktorové části bude schopná vydržet náraz vrtulníku či srážku s jiným plavidlem.

Arktida v mnohém definuje budoucnost Ruska, při jejím osvojení směřuje Rusko schválně daleko. A Spojené státy, například, zaostávají ve stavbě ledoborců. Není náhodou, že v arktickém šachovém zápasu američtí admirálové hovoří o „šachu a matu již na samém začátku hry“.

Názor autora se nemusí shodovat s názorem redakce

Charakteristiky a úkoly ledoborce Arktika

©
Sputnik/
Charakteristiky a úkoly ledoborce Arktika

Není zde článek celý?