Astronomové našli „pekelnou“ planetu, jejíž atmosféra dokáže vypařit železo

Astronomové poprvé prozkoumali vlastnosti stratosféry jedné z obřích exoplanet a zjistili, že je rozžhavena do takových teplot, že by dokázala vypařit železo a další kovy, uvádí se v článku zveřejněném v časopise Nature.

„Když jsme poprvé namířili Hubbleův teleskop na WASP-121b, uviděli jsme záři molekul vody, což ukázalo přítomnost jasné stratosféry na tomto horkém Jupiteru. Naše teoretické propočty už dlouho ukazovaly na to, že některé planety mohou mít velmi horké stratosféry,“ říká Tom Evans z University of Exeter (Velká Británie).

Pekelné světy

Horké Jupitery jsou největší a pro zkoumání nejlepší planety mimo sluneční soustavu. Ukázalo se, že jejich rozžhavená atmosféra je podobná složení geosfér Jupiteru a Saturnu, které jsou složené hlavně z vodíků, hélia a uhlovodíků a v jejich nebesích astronomové objevili exotická skleněná a olověná oblaka a deště z drahých kamenů.

Jak uvádí Evans, vědci již dlouho měli podezření, že mnohé horké Jupitery, které disponují rekordně vysokými teplotami povrchu a atmosféry, mohou mít ještě více rozžhavenou stratosféru.

Pod železnými oblaky

Při pozorování nedávno objevené planety WASP-121b, horkého Jupiteru v souhvězdí Lodní zádě, vědci objevili několik velmi neobvyklých linií v jejich spektru, které ukazovaly na přítomnost silně rozžhavených vodních par a řady dalších látek, které jsou schopné rozehřát vodu do takto vysokých teplot.

Za pomoci počítačové simulace vědci dokázali, že vrchní vrstva atmosféry WASP-121b je skutečně podobná stratosféře, ve které roli ozonu hrají dvě látky — oxid titaničitý a oxid vanadičný, jejichž nanočástice a molekuly pohlcují ultrafialové záření silněji než ozon.

Díky těmto spojením je vrchní vrstva stratosféry WASP-121b asi o 1100-1500 stupňů Kelvinu teplejší než její spodní část a teploty v ní dosahují rekordních 2 700 stupňů Kelvinu. To znamená, že železo, které by se dostalo do atmosféry WASP-121b, by se nejen začalo tavit, ale začalo by se i vařit a vypařovat.

Další zkoumání WASP-121b a odhalení dalších planet tohoto typu, nám podle planetologů pomůže pochopit, co je odlišuje a jak se tvoří podobné „pekelné“ světy.