Lidové vozidlo (Volkswagen)

Ale
není to samozřejmě problém jenom VW. Většina automobilek kašle
na plebs s odkazem – kup si ojetinu. To tedy znamená pro
méněcenného člověka ojetinu a pro vícecenného (rozuměj
člověka kvalitnějšího) nový vůz? Nemělo by to být spíše
tak, že v celé škále stovek nových vozů a modelů bude
několik aut od různých automobilek skutečně CENOU LIDOVÝCH? Je
přece mnoho lidí, kteří nepotřebují nic jiného než se včas
přemísťovat mezi nepříliš vzdálenými body A a B a bohužel
nemohou využívat pravidelně hromadnou dopravu.

Když
vyrazíte do prodejny aut s dotazem, jaké nejlevnější auto
si u vás mohu koupit (a to je napříč značkami) napřed budete
adresátem mnoha výsměšných pohledů. Následně vás budou
přesvědčovat, že nikoli nejlevnější auto je pro vás dost
dobré, ale že vám za akční cenu nabídnou nějaké jiné
(podstatně dražší auto), které ale bude značně levnější,
než bylo kdykoli jindy před tím a bude kdykoli jindy potom. Jinými
slovy jdete shánět auto za sto tisíc korun a nutí vám to, co
stálo dříve tři sta třeba za dvě stě čtyřicet devět tisíc
devět
set a sadu gum k tomu. Kdyby to nebylo tak smutné – bylo by to
k smíchu. Jako by prodejci aut (coby prodloužené ruce
automobilek) netušili, že NÁŠ ZÁKAZNÍK = NÁŠ PÁN. Jakoby tu
automobilky v roce 2017 byly pouze pro lidi, kteří nemusejí
počítat každou korunu a prostě jen šáhnou do kešeně a
zacálují skoro jakýkoli obnos.

Asi
to vypadá, že tu brečím jen tak bez závěru nad kaluží čehosi,
ale není to tak!

Přece
jen se vkrádá optimismus.

Jednak ropáci, v čele s některými nadnárodními
automobilkami, utrpěli ztrátu tuny kytiček v podobě
diskreditace naftových motorů dieselgatovským podvodným čarováním
a zároveň konečně po
182 letech

(elektromobil byl vynalezen v roce 1835!) zřejmě začíná
nezvratný rozvoj elektromobility. Začíná éra aut, kdy ta
nejjednodušší budou složitá
asi jako elektrická vrtačka. Zátah motoru od nízkých otáček.
Minimum dílů, které se mohou rozbít (řádově menší mechanická
složitost). To musí brzy přinést nízkou cenu takových aut – až
pojedou z linek ve velkých sériích. A hlavně – pro
efektivní využívání obnovitelných zdrojů energie a šetření
těch fosilních je třeba najít možnost masivní akumulace –
vyrobte a prodejte elektromobily a máte ji – jako stát bez
vlastních investic do akumulačních elektráren. Při využití
tzv. inteligentních sítí dokonce s možností obousměrné
energie. Jediné, co je třeba dotáhnout je rychlý vývoj a
velkosériová (tj. levná) výroba baterií.
Do té doby by měly státy prodej elektromobilů svým občanům
přiměřeně dotovat tak, aby přispěly k rychlému rozjezdu
elektromobility, tedy ke zlevňování…

Proto
skončím s nadějí, že po některých současných nadutých
a arogantních automobilkách možná časem neštěkne ani pes,
protože obyčejná malá levná elektroauta bude moci vyrábět
téměř kdokoli (ekvivalentem jsou dnes elektrokola a elektroskútry)
a tvořit tak zdravou cenovou konkurenci ropákům. Skoro se mi chce
říci ono neslušné, že na každé vyžrané prasátko se někde
vaří voda.

Není zde článek celý?