Mistrovské dílo z Žiguli: když je tuning dražší než auto

O ruském automobilovém průmyslu koluje množství vtipů, ve kterých nevystupuje v tom nejlepším světle. Kupodivu se ale v Rusku našli i jeho fanoušci, kteří ho vnímají jako plátno, na kterém svými vlastníma rukama tvoří opravdová mistrovská díla. Žiguli, Volhy a Moskviči se tak mění až k nepoznání.

Na festivalu Ži-fest ve městě Orlovo u Moskvy se každý může osobně přesvědčit o tom, co vše mohou šikovné ruce vytvořit z Žigulů.

Občas po razantní úpravě ze základního modelu zůstává pouze nepatrná část. Pod kapotou Lady se může schovávat motor od BMW, a tak zrychlení z nuly na 100 km/h může překvapit ty, kdo ji budou chtít vyzvat na přímém úseku trasy. Přitom modernizace se nemusí omezit pouze motorem.

Tento koníček je poměrně drahou zábavou. Přitom samotné auto, které projde tuningem, je většinou tou nejlevnější částí projektu. Mnohem více peněz stojí nové autodíly, které jsou často ručně vyrobeny na objednávku, a samotná práce. Sami tvůrci říkají, že cena nemá žádné hranice a vše závisí od přání a možností řidiče. Motor lze nakonec použít i od Ferrari a karosérii lze vždy pozlatit.

Alexej Jevlanov je jedním z účastníků festivalu — vlastnoručně provedl tuning své „sedmičky“ (jak se lidově označuje LADA 2107) z roku 1986. Auto ho stálo pouze 30 tisíc rublů (11,2 tisíc korun). Za nové díly a barvu musel vynaložit dalších 35 tisíc rublů (13 tisíc korun). Samostatně vyměnil motor, příčná závěsná ramena, nainstaloval zkrácená řídící ramena a odstranil omezovače pro zvýšení úhlu otáčení kol.

Nikolaj Kočergin přijel na Ži-fest z Obninsku. Z 90 procent vyměnil vše, co bylo v jeho autě. Svou „pětku“ (LADA 2105) z roku 2008 si před čtyřmi lety pořídil za 75 tisíc rublů (28 tisíc korun). Pouze za poslední rok ho auto stálo v přepočtu dalších 15 tisíc korun. Nikolaj téměř zcela vyměnil odpružení a velkou změnu prodělala vnější podoba auta — čalounění sedadel si pořídil od staršího modelu z roku 2002. Strop auta lepil ručně: „Každý čtvereček 5×5 cm jsem vyřezával a lepil sám,“ říká Nikolaj. „Hlavní myšlenka spočívá v tom,“ dodává, „že si každý může sestrojit stejné auto. Vložil jsem do něj minimum peněz.“


Není zde článek celý?