NASA objevila způsob, jak ubránit Ameriku před erupcí supervulkánu

Odborníci NASA vyvinuli strategii boje s erupcí supervulkánu Yellowstone. Podle jejich mínění se tato hrozba dá zlikvidovat ochlazením ohniska magmatu v útrobách gigantické kaldery, píše magazín ScienceAlert.

K mohutné erupci supervulkánu dochází přibližně jednou za 700 tisíc let. Za celé dějiny Země vybuchl Yellowstone třikrát, přitom každá katastrofa byla poněkud menší než předcházející.

Exploze kaldery může nejen způsobit obrovské škody USA, ale také přispět k příchodu vulkanické zimy a ke globálnímu hladu. Podle výpočtů výzkumníků uniká 60-70% tepla z ohniska do atmosféry přes horké prameny. Zbytek energie se hromadí v magmatických komorách vulkánu a funguje jako načasovaná bomba. Aby nedošlo k explozi, hodlají vědci ochladit bublinu o 35%. Za tímto účelem má být do zvlášť provrtaného vrtu s pomocí vysokého tlaku vháněna studená voda.

Vulkán ji zahřeje na 350 stupňů Celsia a pak má proudit do geotermální elektrárny.

Vědci tak plánují nejen jak se vyhnout katastrofě, ale získat levnou elektřinu. Kilowatthodina bude mít podle odhadu cenu 0,1 dolaru. Avšak infrastruktura přijde na 3,46 miliardy dolarů. Navíc existuje riziko, že vrtání vyprovokuje výron jedovatých plynů nebo dokonce supererupci.