Vědci odhalili neobyčejnou souvislost mezi biorytmy, dietou a stárnutím

Američtí vědci došli k závěru, že nízkokalorická dieta zpomaluje stárnutí organismu. Uvádí se to v článku uveřejněném v časopise Cell.

Vědci zjistili, že nízkokalorická dieta má vliv na biorytmy člověka, protože nutí tělesné buňky šetřit energii a pomaleji stárnout. Taková souvislost mezi dietou a biorytmy byla objevena během experimentu.

Vědci pozorovali život a práci organismů myší a studovali vliv celodenního rytmu na chování jejich buněk podle stupně jejich stárnutí. Extrahovali buňky z jater hlodavců a sledovali aktivitu genů v různou denní a noční dobu.

Ukázalo se, že cirkadiánní rytmy ovládají nejen režim spánku a bdění. Energetická efektivita buněk stoupá ve chvíli, kdy zvíře spí nebo neprojevuje velkou fyzickou aktivitu.

Po tomto objevu se vědci rozhodli prověřit změny v energetické efektivitě buněk tím, že omezí přísun kalorií do myšího organismu. Začali krmit novou skupinu hlodavců nízkokalorickou potravou, která obsahovala o 30 % méně kalorií než obvyklá potrava.

Experimenty ukázaly, že omezení kalorií donutilo buňky jejich jater šetřit energii při stárnutí stejně efektivně jako v mládí. Díky tomu se podařilo prodloužit život zvířat o několik desítek týdnů.

Vědci se domnívají, že v buňkách druhých zvířat mohou probíhat podobné procesy a také je to možné zpřístupnit i pro člověka.