Facebook zlikvidoval falešné účty ruské trollí továrny. Ta se ale chystá do dalšího boje

Dne 6. září společnost Facebook oznámila výsledky svého šetření. Které se zabývalo možným úsilím využití této platformy k ovlivnění výsledků prezidentských voleb v USA v roce 2016. Společnost říká, že odhalila stovky falešných účtů a komunit, které byly řízeny z Ruska s pomocí takzvané trollí továrny. Ta platí svým pracovníkům za publikování obsahu tvářícího se jako internetoví debatéři. Facebook zablokoval všechny skupiny, které jsou v této studii uvedené, ale zdroj blízký Ruské internetové výzkumné agentuře tvrdí, že 20 procent těchto komunit zůstává na síti aktivních.

Jaká byl dopad vyšetřování Facebooku?

Z Ruska bylo založeno 470 falešných účtů. Správci sítí zablokovali 25 veřejných skupin na Facebooku a 32 účtů. Na Instagramu (a Twitter říká, že také zablokoval 50 účtů, které jsou považovány za produkt ruské trollí továrny). Celkové publikum těchto účtů a komunit představovalo více než pět  milionů účastníků.

V Rusku se mezitím pokračuje v činnosti. Ruská nechvalně známá trollí továrna – nejúspěšnější zbraň v informačním válečném arzenálu – se změnila v nově vznikající mediální konglomerát, jak zjistila a uvedla na svém ruském serveru společnost RBC.

Původní „továrna“ se nyní skládá z několika webových stránek, které produkují originální reportáže a analýzy se silným „vlasteneckým“ sklonem.

Uzlem těchto mediálních operací je webová stránka nazvaná FAN (Federal News Agency), jejíž kanceláře v Petrohradě jsou jen co by kamenem dohodil od původního umístění trollí továrny na Savuškinově ulici.

FAN se objevil v článku v New York Times Magazine již v roce 2015. Reportér NYT cestoval do Petrohradu, aby se zabýval trollí továrnou a setkal se s jedním z jejích zaměstnanců. Bezdůvodně se na setkání objevil také svalnatý muž, který byl představen jako bratr dotazovaného.

Den poté, co reportér opustil Rusko, FAN zveřejnil: „Co má novinář New York Times společného s petrohradskými neonacisty?“ Jak se ukázalo, domnělý bratr byl známý neonacista, kterého FAN najala, aby diskreditoval reportéra a jeho práci.

Dnes FAN tvoří jádro mediální říše složené ze 16 zpravodajských stránek. Zaměstnávají více než 200 novinářů a redaktorů na plný úvazek a jejich obsah má každý měsíc více než 30 milionů zobrazených stránek.

Měsíční náklady na provoz FAN a jeho sesterských stránek se pohybuje kolem 20 milionů rublů (350 000 dolarů). Zdroj financování je nejasný, protože většina webových stránek mediálního impéria neláká moc reklamy, pokud vůbec nějakou. Údajně má skupina tajemného sponzora, kterým by mohl být ruský podnikatel Jevgenij Prigožin známý také jako „Putinův kuchař“ (osobně obsluhoval Putina v roce 2001, když byl ještě majitelem malé restaurace). Patří k Putinovu „vnitřnímu kruhu“ nejbližších spolupracovníků.

Máme se tedy pořád na co těšit a nejen Facebook by se měl mít na pozoru.

Není zde článek celý?