Král Arktidy: Rusko spustilo na vodu nový nejvýkonnější ledoborec na světě

Dvoureaktorový 170 metrový železný gigant schopný s jistotou proplout souvislým ledovým polem třímetrové tloušťky a protáhnout za sebou konvoj lodí – na Baltském závodu v Petrohradu v pátek spustili na vodu druhý atomový ledoborec projektu 22220 – Sibiř.

První a hlavní se stala Arktida, která byla spuštěna na vodu v červnu roku 2016. Tyto atomové lodě se stanou nejvýkonnějšími na světě.

Atomová ledová monstra

Baltský závod připravil Sibiř ke spuštění na vodu jen za dva a půl roku — ledoborec spustili na vodu v květnu roku 2015. Po spuštění pokračuje stavba nad vodou. Atomová loď je prvním sériovým výrobkem projektu 22220. Kromě Sibiři závod podle kontraktu s FGUP Atomflot staví ještě dvě lodě tohoto projektu — hlavní atomovou loď Arktida a druhou sériovou Ural.

Univerzální atomové ledoborce LK-60Ja projektu 22220 budou největšími a nejvýkonnějšími na světě. Rozměry těchto gigantů jsou: délka — 173,3 metrů, šířka — 34 metrů, výtlak 33,5 tisíc tun. Posádku bude tvořit 75 lidí. Technický projekt automatických lodí vypracoval CKB Ajsberg.

Srdce giganta

Před týdnem strojírenská divize státní korporace Rosatom — holding Atomenergomaš dokončil výrobu a odeslal do Petrohradu první jaderný reaktor hnacího zařízení RITM 200 pro Sibiř. Obsahuje dva reaktory, z nichž každý má teplotní výkon 175MWt každý.

Tato nová generace zařízení, pro které vyvinuli technologie a nástroje, které se dříve nepoužívali nejen v Rusku, ale i ve světě. RITM-200 má unikátní energeticky efektivní integrální verzi, což zabezpečuje zlepšení technické charakteristiky nových ledoborců v rychlosti a průchodnosti ledem, a také dvojitý ponor lodí, který umožní jejich použití i v arktických mořích, ale i v ústích severních řek. Výměna paliva — jednou za sedm let. Pro příklad: za tu dobu by musel dieselový ledoborec spotřebovat 540 tisíc tun arktického dieselového paliva.

Něco málo před rokem oznámil při spuštění Arktiki generální ředitel státní korporace Rosatom Sergej Kirienko, že takové ledoborce otevírají principiálně nové možnosti jak ve sféře zabezpečení obranyschopnosti země, tak v řešení ekonomických úkolů. Vykonávají doprovod lodí, které převážejí uhlovodíky z nalezišť Jamalského a Gydanského poloostrova, šelfu Karského moře na trhy zemí Asiatsko-Tichooceánského regionu.

Strategická flotila

Tím, že má Rusko 30 dieselových a čtyři atomové ledoborce, tak se stalo hlavním operátorem v Arktidě. Severní mořská cesta jen sotva někdy zamění Suezský průplav, ale může se ujmout 20 % mořské lodní dopravy Evropa-Asie, hlavně s ohledem na ruské projekty pro těžbu ropy a plynu v Arktidě. Stát drží tvorbu atomové flotily pod zvláštní kontrolou — na začátku července tohoto roku osobně sdělovalo vedení Baltského závodu tajemníkovi Rady bezpečnosti Nikolajovi Patruševovoi, který přijel do podniku, všechny perspektivní projekty včetně plánů stavby atomového ledoborce projektu 10510 Lider. Tento ledoborec se vyrábí v Krylovském státním vědeckém centru a může prorážet cestu mezi ledy o tloušťce přibližně 4,5 metru při rychlosti dvou uzlů (rychlost plavby v čisté vodě je 24 uzlů). Podle prezidenta Vladimira Putina se Lider objeví v roce 2025.

Ledoborec může zabezpečit celoroční pohyb lodí po Severní mořské cestě nezávisle na počasí a situaci ledu (je pravda, že je pro to potřeba série tří nebo čtyř podobných gigantů). Při neomezené vzdálenosti plavby Lideru, délce jeho trupu 209 metrů a jeho šířce 47,7 metrů zabezpečuje doprovod ledoborce největších tankerů a lodí převážejících plyn.

Na palubě ledoborce je komplex pro vrtulníky Mi-8, Mi-38 a analogické zahraniční modely. Konstrukce reaktorové komory může vydržet pád letadla, připlutí na mělčinu, srážku s druhou lodí.


Není zde článek celý?