Vědci řekli, jak si ve stáři zachovat jasnou mysl

Neurofyziologové vyjmenovali sedm klíčových opatření, které může přijat každý, aby si i v pokročilém věku zachoval jasnou mysl a dobrou paměť, uvádí se v článku zveřejněném v časopise Stroke.

„Stejné faktory, které přispívají k rozvoji aterosklerózy, zapříčiňují i Alzheimerovu chorobu a další formy onemocnění mozku, ke kterému jsou náchylní senioři. Sedm našich jednoduchých kroků dovolí nejen snížit riziko mozkové mrtvice nebo infarktu, ale i problémů spojených s jasností mysli a pamětí,“ uvedl Philip Gorelick z univerzity státu Michigan v Grand Rapids (USA).

Jak ukazuje poslední výzkum, se srdečními chorobami a různými formami demence jsou nejvíce spojeny tři věci: dieta, zlozvyky a způsob života. Zpravidla konzumace tučných a nezdravých potravin mnohonásobně zvyšují pravděpodobnost rozvoje srdečních a mozkových chorob, zatímco sportování naopak tyto šance prudce snižují.

Vědci především doporučují kontrolovat si krevní tlak spolu s úrovní cholesterolu a inzulinu v krvi, zachovat si vysokou úroveň fyzické aktivity v průběhu celého života, konzumovat zdravou výživu, zbavit se nadváhy a nekouřit.

Dodržení alespoň jednoho ze sedmi těchto bodů, jak uvádějí vědci, sníží pravděpodobnost vyskytnutí těchto problémů o 50 procent, zatímco jejich celkové plnění zcela jistě vyloučí riziko rozvoje Alzheimerovy choroby a srdečných problémů v raném a pokročilém věku.

Gorelick se svými kolegy doufá, že přijetí těchto principů na národní úrovni umožní Spojeným státům zlepšit zdravotní stav srdce a cév obyvatel země o 20 procent k roku 2020 a snížit počet úmrtí na vyjmenované choroby rovněž o 20 procent ve stejné lhůtě.


Není zde článek celý?