Agentura STEM a TV Nova ve službách předvolební propagandy hnutí ANO

Pondělí 16. října byl poslední den, kdy bylo možné publikovat předvolební průzkumy preferencí. Tuto možnost využila i TV Nova, která zveřejnila průzkum agentury STEM nebývale výhodný pro antisystémové strany ANO, KSČM a SPD Tomia Okamury. STEM se však ocitá v konfliktu zájmů, jelikož dlouhodobě pracuje pro ministerstvo financí.

Platí, že třetina až polovina lidí se o volbě rozhoduje týden před volbami, čtvrtina den před otevřením volebních místností. Existuje tak dostatečný prostor k ovlivnění veřejného mínění hlavně těch, kteří se o politiku soustavněji nezabývají, nebo nemají pevnou vazbu na žádnou stranu či hnutí.

Posilují antisystémové strany

V této situaci jsou pro část veřejnosti jistým vodítkem průzkumy preferencí a především jejich interpretace, které někomu mohou nahrát a jiného poškodit. Určitá míra chybovosti průzkumů je patrná i v zavedených demokraciích, a to nikoli jen v absolutních číslech, která se do voleb ještě mohou posunout, ale i v trendech. Pokud se však tyto trendy prezentují jako hotový fakt, mohou část nerozhodnutých ovlivnit.

TV Nova zveřejnila ve večerních Televizních novinách exkluzivní bleskový průzkum agentury STEM, kde se na prvních místech usídlily hnutí ANO (27, 7 procenta), KSČM (12,7 procenta) a Okamurova Svoboda a přímá demokracie (SPD, 12,4 procenta). Významný pokles zaznamenala zejména ČSSD (9,7 procenta), stagnují či mírně klesají i pravicové a středopravicové strany.

Průzkum tedy signalizuje ústavní většinu protestních stran ochotných bořit „nenáviděný“ parlamentní systém, kam lze zařadit i Piráty. To pro kvalitu demokracie do budoucna nevěští nic dobrého, protože schopnost dokonale bořit ještě neznamená schopnost něco smysluplného postavit.

V této situaci se najdou komentátoři zůstávající nad věcí, například z deníků Lidové noviny či Mladé fronty DNES, že tyto volby nejsou o hrozbě postupného oklešťování demokracie, a vlastně v nich nejde o nic podstatného. Pro ně jistě ne.

Skandály nezabírají?

Mezi antiestablishmentová hnutí se stále samo řadí i hnutí Andreje Babiše, kterému se daří udržet nálepku protestní strany, ačkoli už čtyři roky spoluvládne a úspěšně prosazuje rekordní navýšení byrokracie v podnikání. Skandály kolem jeho předsedy, které by v normálních stranách znamenaly zemětřesení v jejich vedení, ovšem vedou k úbytku jeho přízně i popularity samotného Andreje Babiše (CVVM).

Některé agentury to takto interpretují. Nikoli však STEM v reportáži pro TV Nova, která pravidelně tyto skandály umenšuje. Místy naopak působí jako součást mediální divize Agrofertu, přičemž frekvence různých produktů holdingu v reklamních blocích Novy může být jedním z důvodů.

Různé výsledky, kvalita, metodika i opakovaná chybovost průzkumů nabádají k velkému odstupu. Nicméně angažmá agentury STEM zaslouží speciální pozornost, i když v normálních poměrech by nebylo nutné se jednou agenturou zabývat. Nakonec nejpřesnějším průzkumem voličských preferencí stále zůstávají volby.

Dvorní agentura ministerstva financí

Především není zanedbatelné, že STEM je dvorní agenturou pro průzkum veřejného mínění ministerstva financí. Od samého počátku vypomáhá při propagaci Babišovy vlajkové lodi elektronické evidence tržeb EET.

Nejviditelněji se STEM do propagandy resortu zapojil počátkem letošního ledna, kdy se jeho ředitel Jan Hartl zúčastnil společné tiskové konference s Andrejem Babišem. Bylo totiž nutné retušovat rozpačitý a kritizovaný rozjezd první vlny EET.

Pomiňme nyní vybájené údaje prezentované tehdejším ministrem financí, že prosincové tržby v restauracích stouply o sto procent a počet pohostinství stoupl. Hartl zde sehrál užitečnou roli, když vypíchl, že téměř dvě třetiny lidí považují zavedení EET za pozitivní krok, podle nadpoloviční většiny přispěje k narovnání podnikatelského prostředí a zlepší výběr daní, a naopak není důvodem ke zdražování restauračních služeb.

S odstupem času se ukázalo, že ani jedna tezi prokazatelně neplatí, spíš naopak. Hartl svým angažmá agenturu příliš okatě propojil s vládní mocí. Vždy totiž platilo, že průzkumy zveřejňované státní správou jsou z principu brány s rezervou. Babišův resort si agenturu jistě neplatí proto, aby přinášela nejednoznačné, nebo dokonce sporné výsledky jeho práce.

Hartovy průzkumy součástí marketingu ANO

Naposledy STEM vstoupil do marketingové hry hnutí ANO červnovým průzkumem pro ministerstvo financí používaným při rozjezdu udavačské loterie Účtenkovky. Podle něj vyjadřuje nadpoloviční většina veřejnosti (55 procent) zájem se do státní loterie zapojit. Jaká je realita?

Poslední zveřejněný údaj hovoří o tom, že se po týdnu do Účtenkovky zaregistrovalo 250 tisíc hráčů (3 procenta). To je zhruba stejný počet, který se zaregistroval na Slovensku první den startu totožné loterie, přičemž východní soused má dvakrát méně obyvatel. Z tohoto srovnání vychází start Účtenkovky jako naprostý propadák, což takto nikdo neprezentuje. V této situaci přichází reportáž TV Nova o Účtenkovce, jako vystřižená z reklamních spotů Agrofertu.

Jan Hartl je současně ředitelem agentury STEM/MARK, která poskytla exkluzivní průzkum Mladé frontě DNES, publikovaný několik dní před TV Nova. „Zázračně“ jim vychází stejný výsledek hnutí ANO (27,7 procenta), nicméně Nova signalizuje skokový vzestup Okamury a komunistů.

Průzkumy STEM ve volebních nákladech?

Jen na okraj si stačí vzpomenout, jak s interními průzkumy preferencí Jana Hartla pracoval volební manažer ČSSD Jaroslav Tvrdík v éře Jiřího Paroubka. Před sněmovními volbami v roce 2010 veřejně oznamoval, že se „podle výsledků výzkumu agentury STEM pro ČSSD potvrzuje růst náskoku levice před pravicí.“

Ještě měsíc před volbami Tvrdík hlásil, že ČSSD získá 33 procent. Skutečnost však byla diametrálně odlišná. Sociální demokracie získala jen 22 procent hlasů a Paroubek musel i přes hubené vítězství odstoupit, protože nebyl schopen sestavit vládu.

Tlak části médií posilovat pomocí průzkumů antisystémové projekty a srážet „tradiční“ strany je ovšem zjevný. Samozřejmě lze namítnout, že si to do určité míry zaslouží samy, nicméně se dvěma námitkami. Nabízená protestní náhrada je velmi problematickým krokem do neznáma. A nelze pominout prostředí omezené politické soutěže, kdy některá silná média s plošným dopadem manipulují veřejností. Tím, co zveřejňují, i tím, co nezveřejňují.

Ještě něco. Do nákladů volebních kampaní se výstupy agentury STEM a STEM/MARK Jana Hartla zejména ve prospěch hnutí ANO jistě nezapočítají. Současně to je ovšem signál pro všechny, kdo se s tímto vývojem nehodlají smířit.

Není zde článek celý?