Instrukce pro ruské trolly: Nechvalte Putina, ale pište, že všechno bylo špatné

Podle svědectví údajného bývalého zaměstnance notoricky známé kremelské trollí továrny (se sídlem v Sankt Peterburgu) byli její pracovníci vyzváni, aby před loňskými prezidentskými volbami v USA provokovali chaos.

Kongresové výbory Spojených států vyšetřují několik tisíc reklam ruského původu, které byly zveřejněny na Facebooku a Twitteru. Má se za to, že se během volební kampaně pokoušely zvýšit rasové a politické napětí. Rusko se ale pokoušelo volby ovlivňovat i novou taktikou, kterou používali anonymní diskutující na sociálních sítích.

Maxim, bývalý zaměstnanec internetové výzkumné agentury v Peterburgu, řekl pro nezávislou televizní stanici Dožď, že v „továrně“ pracoval 18 měsíců až do začátku roku 2015.

Podle něj byli potenciální pracovníci byli pečlivě zkoumáni a podrobeni dotazování ohledně toho, jaký je jejich postoj ke stanici Dožď a opozičnímu vůdci Alexeji Navalnému.

Maxim uvedl, že snaha o ovlivnění cizinců je sofistikovanější než taktika používaná doma. Namísto hrubých sloganů jako „Obama je opice a Putin je skvělý“ byla pracovníkům byla vydána strategická příručka k otázkám, jako jsou daně, problémy LGBT a zbraně, aby mohli zasahovat do diskusí na zpravodajských serverech.

Zaměstnanci dostali také seznam médií, jako jsou například The New York Times a Washington Post, a byly úkolováni, aby  se vmísili do diskusí a vnesli do nich neklid. Při tom měli třeba hrát na city používáním náboženských názorů proti homosexuálům.

Trollům bylo řečeno, že nemají vyzdvihovat Rusko a Putina, protože Američané o nich obvykle nehovoří, ale mají vyvolat neklid. Měli se vyjadřovat v duchu, že „všechno bylo vždycky špatné“, pokud šlo o kandidátku na prezidenta USA Hillary Clintonovou a odmítali ji s tím, že poukazovali na úniky z jejích e-mailů a na skutečnost, že je bohatá.

„Hlavním poselstvím bylo: ,Nejste už, bratři Američané, unaveni Clintonovými a tím, jak dlouho už tady jsou?‘“

Trollové byli také instruováni, aby sledovali populární sérii House of Cards v angličtině, aby si vylepšili svou gramatiku.

Jaká je podstata ruské propagandy vůči zahraničí je popsáno už vícekrát. V zásadě jí nejde o to, aby bylo Rusko líčeno jako ráj na zemi, protože tomu by sotva někdo průměrně bystrý uvěřil. Spíše jde o vyvolání atmosféry základní nedůvěry vůči všemu. Zpravodajství se označuje za prolhaný mainstream, vlády za neschopné a zkorumpované a málo vlastenecké a neřešící problém migrace. K tomu přispívají i různé teorie o spiknutí, jejichž stoupenci se pak mohou bez velké snahy o poznání cítit jako držitelé pravého vědění, zatímco ostatní tápou v temnotách. Ať jde o názory sebebizarnější, vždycky se najde někdo, kdo jim uvěří, nebo má aspoň pocit, že „na tom by něco mohlo být“. Právě na to ruská propaganda spoléhá.

Není zde článek celý?