Jak „ruský zásah“ do voleb v USA byl uskutečněn prostřednictvím Facebooku až po hlasování

Více než polovina politických oznámení na Facebooku, která jsou údajně ruského původu, byla ukázána až po prezidentských volbách v USA. Bylo to uveřejněno na základě výsledků zasedání v kongresu, během něhož sociální síť poskytla údaje o aktivitě zadavatelů reklamy z Ruska.

Údaje o aktivitě ruských zadavatelů reklam Facebook předložil v Kongresu USA. Podle zprávy celkem asi 10 milionů Američanů uvidělo politickou reklamu, která údajně byla ruského původu. Uvádí se, že viděli taková oznámení minimálně jednou.

Přitom pouze 44 % oznámení uviděli uživatelé sociální sítě před prezidentskými volbami v USA. Ostatních 56 % bylo ukázáno až po 8. listopadu. A přibližně 25 % reklamy obyvatelé USA vůbec neuviděli.

„Aukce reklamy fungují takovým způsobem, aby reklama oslovovala lidi v závislosti na relevantnosti a nakonec některá oznámení nemusí nikdo uvidět,“ vysvětlili ve společnosti.

Ve Facebooku potvrdili, že část těchto inzerátů byla zaplacena v rublech, ale tento samotný fakt nic nenarušuje: „Identifikovat podezřelou činnost podle měny, to není nejlepší způsob, vždyť převážná většina zadavatelů reklamy, kteří platí ruskou měnou, stejně jako převážná většina lidí používajících Facebook v Rusku nedělá nic špatného.“

Ve společnosti však uvedli, že platba rubly při umísťování inzerátů byla jedním ze signálů pro jejich kontrolu.

Samotný fakt důvěryhodnosti informací o inzerátech nemá význam pro ty, kdo je zainteresován v podobných podvrzích, domnívá se prorektor pro mezinárodní činnost Irkutské národní výzkumné technické univerzity Dmitrij Savkin.

„Hlavní je, že informace prošly. Protože průměrný americký televizní divák nebo novinový čtenář nebude nic zjišťovat — přečte výrazný nadpis a první odstavec článku o tom, že „Rusko zasahuje do voleb prostřednictvím Facebooku,“ uvedl Savkin v rozhovoru s RT.

„Zapálili táborák“

Předtím zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg řekl, že společnost chce spolupracovat s americkou vládou v rámci vyšetřování „zásahu“ Ruska do prezidentských voleb v USA.

V nové zprávě Facebooku se uvádí, že prezidentské volby v roce 2016 byly první, během nichž byly registrovány pokusy zasahovat do voleb ze strany cizinců. Zároveň sociální síť neobvinila Rusko přímo.

Spojení mezi reklamou na Facebooku a prezidentskými volbami nevidí americký prezident Donald Trump: „Mystifikace týkající se Ruska pokračují, teď v souvislosti s reklamou na Facebooku. A co se týká plně angažovaných a nečestných publikací v médiích ve prospěch nečestné Hillary (Clintonové)?“

Zprávy o tom, že Moskva umístila politické inzeráty, se objevují s cílem podpory tématu „ruského zásahu“ do prezidentských voleb, řekl v rozhovoru s RT profesor Diplomatické akademie MZV RF Lev Klepackij.

„Jestliže jste zapálili táborák, musíte do něj stále přikládat dříví — větší nebo menší kousky. Jinak oheň zhasne. A proto, když už bylo vytvořeno toto téma zasahování Ruska do amerických voleb, je třeba toto téma podporovat a pokračovat v kompromitování Ruska,“ řekl.

Je známo, že v jiném výsledku voleb byla zainteresována hlavní provozní ředitelka Facebooku Sheryl Sandbergová, která otevřeně podporovala kandidátku za Demokratickou stranu Hillary Clintonovou. Na pozadí zpráv o umísťování reklamních inzerátů na Facebooku hlavní redaktor WikiLeaks Julian Assange uveřejnil korespondenci Sandbergové s Clintonovou, která svědčí o tom, že pracovnice sociální sítě nejen že podporovala bývalou ministryni zahraničních věcí USA, ale poskytovala jí údaje průzkumů a setkávala se s ní.

Po uveřejnění dopisů Sandbergové informace o jejích kontaktech s Clintonovou potvrdil i ředitel předvolební kampaně Hillary John Podesta, který řekl, že podpora kandidátky za Demokratickou stranu byla veřejná.


Není zde článek celý?