Přesune Volkswagen časem Škodovku z Mladé Boleslavi do Německa?

V devadesátých let se velmi kriticky vyjádřil k privatizaci automobilky Škodovka londýnský odborník na privatizaci a kapitálové trhy František Nepil,  který vystudoval matematiku na Oxfordské univerzitě. Argumentoval, že tehdejší česká vláda firmě Volkswagen automobilku Škoda odevzdala v podstatě zadarmo,  a uhradila za ni  také veškeré, horentní závazky za poškození životního prostředí, atd.

Britské listy k tomu zveřejnily soubor otázek tehdejšímu ministru obchodu a průmyslu Vladimíru Dlouhému, který na ně nikdy neodpověděl.

V letech 1994 – 1995 se Vladimír Dlouhý po dobu několika měsíců schovával za svého tiskového mluvčího Kamila Čermáka a vyhýbal se rozhlasovému rozhovoru o privatizaci Škodovky. Třicetiminutový sběrný pořad Jana Čulíka zaznamenávající neuvěřitelné výmluvy Kamila Čermáka a zaměstnanců ministerstva průmyslu a obchodu, jejichž prostřednictvím se po dobu několika měsíců vyhýbali žádosti o rozhovor s tehdejším ministrem průmyslu a obchodu Vladimírem Dlouhým o privatizaci automobilky Škoda, vysílalo někdejší Radio Alfa v dubnu 1995 a na přání posluchačů ho opakovalo v květnu téhož roku. Poslechněte si, je to neuvěřitelné chování.

František Nepil tehdy argumentoval, že obrovská státní podpora pro jednu firmu, i když nesmírně důležitou, je ekonomicky škodlivá, protože obrovské dotace směřované na jedinou firmu uhradí všichni ostatní aktéři na podnikatelském trhu, kteří budou tak znevýhodněni, a také daňoví poplatníci.

Česká vláda zřejmě tehdy rozhodla, že se obrovské investice do předání české automobilky německé firmě vyplatí – dojde k obrovské modernizaci technologie výroby zastaralých škodovek a kolos automobilky v Mladé Boleslavi bude živit stovky subdodavatelských firem.

To se také stalo. Z dlouhodobé perspektivy – po více než dvaceti letech – se zdálo, že kritik František Nepil neměl pravdu. Obrovská a jistě neférová česká státní dotace zahraniční firmě, jen proto, aby dál fungovala jako jeden z nejvýznamnějších ekonomických subjektů v České republice, se vyplatila a Škoda Auto v Mladé Boleslavi je dodnes snad největším českým technologickým a ekonomickým úspěchem – až na to, že je to firma německá a má německou správní radu.

Nyní se vyskytují – jistě nepodložené a rychle dementované – zprávy, že část výroby automobilů Škoda v Mladé Boleslavi by mohla být převedena do Německa. V Mladé Boleslavi by to znamenalo ztrátu 2000 pracovních míst.

Je možné, že když tuto zprávu tisková agentura Reuters zveřejnila, vedení německé automobilky se zalekne, zprávu dementovalo a přesun provozů z Mladé Boleslavi do Německa bude odsunut do budoucna, nebo na neurčito.

Skutečnost však, že se o této možnosti vůbec začalo hovořit, je nesmírně varovná. Předání české, jistě tehdy technologicky zastaralé, automobilky Škoda německému koncernu před více než čtvrt stoletím neobsahovalo záruky, že němečtí vlastníci automobilku nepřevedou kamkoliv jinam – třeba na Ukrajinu nebo zrovna do Německa.

Evropské a světové ekonomice hrozí příchod AI – Artificial Intelligence – umělé inteligence. V jeho důsledku má v evropských zemích v nadcházejících deseti letech zmizet čtyřicet až padesát pracovních příležitostí. Česká republika si nevypracovala žádnou strategii, jak této katastrofě předejít.

Až začnou mizet pracovní příležitosti v Německu v důsledku umělé inteligence, zdá se logické, že německé firmy s provozy v České republice je začnou převádět zpět do Německa.

Je nynější rozhodnutí-nerozhodnutí automobilky Škoda převézt některé své provozy do Německa první známkou tohoto neblahého pohybu?

Jsou to spekulace, říká Volkswagen o přesunu výroby škodovek z Česka 


Názory na přesun Škody? Může za to dieselgate. Mohou za to odbory. Přijdeme o 2000 míst, zní v reakcích  

Není zde článek celý?