Těžba lithia je prý ztrátová. No tak investujme do fabrik na jeho zpracování!

Již léta se mluví o potřebě, aby se tu vyrábělo zboží s vysokou přidanou hodnotou. V případě lithia to znamená místo vývozu „syrového“ lithia tu vybudovat podniky na jeho zpracování, tj. především výroba baterií.

Expert na těžbu surovin Vladimír Slivka z ostravské Vysoké školy báňské tvrdí, že samotná těžba lithia je ztrátová, a pokud by ji těžila státní firma, pak by ji stát musel dotovat.

„Nejprve by se musely vybudovat provozy na zpracování lithia, vyřešit problémy s dopravou horniny, postavit fabriky na výrobu baterií nebo dalších koncových výrobků. Teprve potom by se stala celá záležitost atraktivní a vyplatila by se.“

Expert na těžbu z Vysoké školy báňské: Vysvětlím vám, proč se státní podnik do těžby lithia nehrne.

Ale vždyť o to právě jde. Místo rozhazování státních peněz za spousty byrokratických nesmyslů, placení všemožných kontrolorů a kontrolorů kontrolorů, úředníků, kteří nám budou chodit zkoumat, čím topíme v kotlech, místo rozhazování za předražené tunely Blanka…, nechť se investuje do infrastruktury a továren na zpracování lithia. A jelikož jde o strategické odvětví, tak rozhodně nebude na škodu, když stát kromě těžby lithia bude i vyrábět baterie do mobilů, příp. další výrobky, které by hypoteticky ztrátovou těžbu proměnily na ziskovou, přičemž ani halíř z těchto výnosů by neodcházel do Austrálie, na Britské Panenské ostrovy ani nikam jinam do ciziny.

Tak co tomu brání? Nedostatek odvahy politiků pustit se do takto náročného projektu? Nebo neoliberální předsudky, bránící si jen představit, že by, nedej volná ruko trhu, mohl vyrábět lithiové baterky takový „hospodář na baterky“, jako je stát? Inu, kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody.

Zprivatizované montovny už tu máme, výsledkem je, že většina přidané hodnoty se realizuje na západě, kam proto odtéká i většina zisků, a navíc už i hrozí, že se část výroby už nikoli naší Škodovky přesune do Německa! Máme tu zprivatizované banky, výsledkem je, že platíme vyšší poplatky než lidé v Německu a dalších ekonomicky vyspělých zemích.

Tak proč to nezkusit se státní firmou na baterky?

Volkswagen se bojí Škody. Chce část výroby přesunout z Česka do Německa

Běžný účet v Česku? Dražší a nepřehlednější než v okolních zemích

Není zde článek celý?