Vědci našli způsob, jak zabránit stárnutí

Molekulární mechanismus odpovídající za délku života červů a savců je stanoven určitou skupinou bílkovin. Uvádí se ve zprávě vědců z Case Western Reserve University, která byla zveřejněna v časopise Nature Communications.

Během studie experti zjistili, že zvýšená nebo snížená koncentrace bílkovin KLF regulující aktivitu genů prodlužuje nebo zkracuje život Háďátek obecných (Caenorhabditis elegans).

Podotýká se, že KLF je přítomen nejen v červech, ale i v savcích, včetně člověka. Tato spojení potlačují expresi genů, během které jsou informace DNA využity pro syntézu biopolymerů.

Tato skupina bílkovin také kontroluje autofagii, když napomáhá zničení poškozených buněk, jejich organel a vedlejších produktů činorodosti. V důsledku snížení úrovně KLF dochází k nahromadění toxických látek v buňkách, což vede ke stárnutí organismu.

Navíc jsou tyto bílkoviny důležité pro podporu funkčnosti cév a jejich ztráta vyvolává rozvoj hypertenze, kardiovaskulárních onemocnění a demence. Ve výzkumu je zdůrazněno, že zvýšením koncentrace KLF v organismu člověka je možné výrazně zvýšit délku života.