Brexit a vlastně i Babiš: O cargo kultech a o sebeničivých voličských rozhodnutích

Stoupenci brexitu se nyní v Británii proměňují v takovýto cargo cult. 

Cargo kulty typicky vznikají, když má kmen pocit, že je v úpadku, a že ho překonali cizinci. V Melanésii, v tichomořském regionu s tradicí cargo kultů, začali mít místní lidé pocit, že jsou „rubbish men“ – lidé bez hodnoty – ve srovnání s bohatými Západoevropany. „Charakteristickým rysem tohoto cargo kultu je víra, že Evropané nějakým způsobem Melanésany podvedli a odpírají jim jejich právoplatný nárok na hmotné bohatství,“ píše Paul Sillitoe, antropolog z Durham University.

Ve snaze získat toto hmotné bohatství, kmen musí napodobovat moderní rituály, o nichž se zdá, že způsobily, že jsou pokročilé společnosti bohaté. Melanézané začali stavět letiště,  v očekávání, že jim předkové na ně přivezou cargo, zboží, bohatství. Stoupenci brexitu v britské vládě jezdí po světě a snaží se uzavírat „nové obchodní dohody“. Přitom však musí být, jako v kmeni Xhosa, zničeno nedokonalé bohatství současných „lidí bez hodnoty“. Proto to velké nadšení v této toryovské sektě nad rozhodnutím zrušit obchod s Evropou (a v ČR hlasování pro Babiše, Piráty a Okamuru). Jestliže budou prováděny správné rituály, předkové se navrátí.

Ovšem realizace cargo kultu je ohrožena nevěřícími. Po dobu 15 měsíců obviňovala dívka Nongqawuse nevěřící, kteří odmítali usmrtit svůj dobytek, že tím předky urazí a bohatství od nich nepřijde.

Nyní v Británii stoupenci sekty pro brexit stejným způsobem pronásledují osoby nevěřící v brexit.

Antropolog Sillitoe argumentuje, že je chybné považovat stoupence cargo kultu za „iracionální a potrhlé lidi“. Ve skutečnosti, píše Sillitoe, „Cargo kulty jsou zcela racionální domorodou reakcí na traumatický kulturní kontakt se západní společností.“

Brexit – i antisystémové hlasování v nedávných českých volbách – je pokusem obnovit tradiční hodnoty kmene, které se dostaly do konfliktu s moderním světem, který je zklamáním. Skutečnost, že zničení dosavadního bohatství může vést ke katastrofě, je jen součástí atraktivity tohoto řešení: jen velký kmen se dokáže obnovit prostřednictvím sebeoběti. 

Poté, co kmen Xhosa vyvraždil svůj dobytek, mnoho jeho příslušníků zemřelo hladem. Uprchlíci, kteří utekli do blízké britské kolonie, byli nuceni se stát otroky. Avšak dívka Nongqawuse žila dál po dalších 40 let, i když pod změněným jménem.

Není zde článek celý?