Čína brutálně prosazuje své hospodářské priority proti světu

Hra, kterou Čína hraje s globalizací, je logická, a pokud si uvědomíme, jak brutálně byly Západem v 19. století otevřeny její trhy, karmická. Čína ochraňuje svůj vlastní průmysl a spotřebitelský sektor za celou řadou neoficiálních bariér a množstvím výhodných půjček a zpolitizovaných investic, které by regulérní kapitalistické vládě nikdy neprošly. 

Nyní Čína buduje firmu Sesame Credit, agenturu, která bude měřit důvěryhodnost svých občanů. Orwellovský dohled nad společností se tak stane skutečností. Firma totiž neměří jen schopnost občanů splácet půjčky, ale měří i politickou loajalitu – na základě dat, které shromažďují dvě největší čínské internetové společnosti. Lidé, kteří budou mít nízké skóre, nedostanou nabídky zaměstnání, půjčky ani přístup k vysokorychlostnímu internetu. Lidé, kteří budou spolupracovat s lidmi, kteří budou mít nízké skóre, dostanou také nízké skóre. Projekt, který čeká na schválení, odsoudily organizace na obranu lidských práv jako masivní špehovací systém. Ale to není nic ve srovnání s tím, co Čína plánuje dělat s umělou inteligencí. 

Minulý měsíc Čína vydala strategii, jejímž cílem je dosáhnout globálního vedení v oblasti umělé inteligence do roku 2030. Součástí tohoto plánu je, že soukromému sektoru bude nařízeno, aby předával uživatelská data státu. Tak se Čína dostane do výjimečného postavení mezi mocnostmi, protože tam nebudou existovat žádné oficiální překážky proti státnímu zneužívání soukromých komerčních dat. Čína tak vytvoří spotřebitelský trh, jehož individuální zákaznická data budou naprosto propojena s mechanismy státního dohledu, a bude dohlížet na obyvatelstvo, jehož chování bude předpověditelné až do jejich rozhodování, jaké spodky si chtějí koupit.

Za těchto okolností je správné se ptát: Bude ještě existovat globální trh? Šanghajská pobočka britské firmy Victoria’s Secret bude prodávat na trhu, jehož dynamiku nebude řádně vidět, jehož zákaznická data nejsou ochráněna před státním zneužíváním a kde každý nákup, každé vyhledávání na internetovém obchodu zaznamená vláda.

Před deseti lety šlo o dilema, které se týkalo jen korporací, jako je Google – které se musely rozhodnout, zda je etické, aby dál operovaly na trhu zkresleném státním špehováním. Dnes se toto dilema začíná týkat všech základních, hmotných výrobních značek, které se snaží prodávat v Číně. Firmy si budou muset klást otázku: poskytuju každým prodejem svého zboží represivnímu státu prostředky jak udržet mé zákazníky pod dohledem? 

Podrobnosti v angličtině ZDE
Není zde článek celý?