Fyzici z Ruska laserem zabrání namrzání letadel a automobilů

Ruští fyzici vytvořili novou techniku ochrany letadel a automobilů před námrazou, která spočívá v pokrývání jejich povrchů zvláštním dezénem pomocí laseru, uvádí se ve článku zveřejněném v časopise ACS Nano.

„Jedním z nejlepších vědeckých objevů počátku 21. století je získání a využití superhydrofobních materiálů a obalů, které díky svým unikátním vlastnostem rychle našly široké technologické použití,“ poznamenává Ludmila Bojnovičová z moskevského Institutu fyzikální chemie a elektrochemie Ruské akademie věd, která je jednou z tvůrců materiálu, jejíž slova přivádí tisková služba Ruského vědeckého fondu.

Při experimentování se slitinami hliníku a hořčíku, které se aktivně využívají při výrobě karoserií automobilů a částí letadel, vědci pomocí laseru povrch pokrývali vzorkem, který poté ošetřili chemikáliemi a zkoumali voděodolné a mechanické vlastnosti.

Po nějaké době se jim podařilo vytvořit nový typ hybridního povrchu, který odrážel led i vodu a vynikal vysokou pevností. Tím fyzici dosáhli toho, že po ošetření laserem se na povrchu slitiny vytvořily obzvláště pevné formy oxidu hlinitého a uvnitř samotných důlků vznikaly četné póry, které mohou nasávat molekuly chemických povrchů, čímž odpuzují vodu a chrání kov před korozí.