Jak by to dopadlo se Škodovkou po Czexitu?

Parlamentnímu výboru pro podnikatelské záležitosti předložila firma Honda UK dosud nejpodrobnější dokumentaci o svých pracovních procesech. Informovala, že spoléhá na 350 kamionů z Evropské unie, které jejímu obřímu závodu v britském městě Swindon dodávají každodenně součástky. Firma používá systému just-in-time a má rezervu součástek jen na hodinu.

Tato japonská automobilka sdělila v parlamentě, že by trvalo 18 měsíců vypracovat nové procedury a postavit nové sklady, pokud by Británie opustila evropskou celní unii, avšak že vzhledem k tomu, že do automobilky ve Swindonu se DENNĚ dodávají 2 miliony součástek, i minimální zdržení při celních prohlídkách v Doveru a v kanálu pod tunelem La Manche by znamenalo, že by stovky jejích kamionů musely čekat celkem 90 hodin denně.

„Mimo evropskou celní unii neexistuje otevřená hranice,“ řekl Patrick Keating z firmy Honda UK.

Dosud multinacionální firmy sdělovaly tyto své obavy britské vládě jen soukromě, ovšem vzhledem k tomu, že britská vláda utajuje 58 ekonomických studií o dopadu brexitu na jednotlivé ekonomické sektory v Británii, sílí tlak na to, aby se tyto informace zveřejňovaly.

Pracovníci automobilového průmyslu svědčili, že odchod Británie z EU bude znamenat, že automobily budou o 1500 liber (48 000 Kč) dražší. Vývozcio také budou muset hradit dalších 300 liber za každé auto v důsledku cel uvalených na jejich vývoz.

Pokud Británie odejde z EU bez obchodní dohody, znamená to, že vyvážené automobily budou zdaňovány 10 procenty a součástky 4,5 procenty. Více než třetina z 690 automobilů, které Honda vyrábí v Británii každý den, se prodává v Evropě. Evropská unie je také zdrojem 40 procent součástek pro automobily.

Honda a profesionálové z dalších britských automobilek uvedli, že toto je však jen začátek jejich obav.

Automobilka Aston Martin se také obává „víceméně katastrofálního“ zrušení uznávání britských regulačních norem Evropskou unii, což Brusel učiní, pokud nedojde k dohodě o brexitu.

Automobilka Honda poukázala na to, že náklady na předělání evropského automobilu tak, aby odpovídal americkým normám, činí dalších 26 procent přidaných k ceně vozu.

Automobilový průmysl v Británii se také obává odchodu svých evropských pracovníků a nedostatku pracovních sil.

V pondělí varovali vedoucí evropští podnikatelé včetně britské Konfederace britského průmyslu, že Británie už má jen čtrnáct dní k tomu, aby objasnila Evropské unii svůj postoj k případné dohodě o brexitu.

Automobilový průmysl má velmi nízké marže. V průměru přináší 2-4 procenta zisků z investic. Po zavedení cel a tarifních překážek zkolabuje.

Britští euroskeptici vždycky tvrdili, že EU bude chtít dovážet automobily do Británie, a proto dojde k dohodě. To není pravda, upozorňují britské automobilky. Británie vyváží 56 procent svých automobilů do Evropy, EU dováží do Británie jen 7 procent automobilů. Pro EU je prvotní zachovat integritu evropského jednotného trhu.

Není zde článek celý?