Náboženský útlak ve Francii, propad sledovanosti polských státních médií a dramatický globální úspěch metalové skupiny PiS

Začíná v roce 2006, kdy byl v jednom francouzském městě postaven pomník papeže Jana Pavla II. Pomník jako mnoho jiných, bronzová socha Jana Pavla II. ve zbožné póze. Pokud jste takový pomník nikdy neviděli, zajeďte si do Polska, nebudete ho muset dlouho hledat, v každém okrese je jich průměrně 1,4. Ale tohle je jiné, protože nad samotnou sochou je oblouk s obrovským křížem. A nejvyšší soud ve Francii, po právní bitvě, která trvala téměř deset let, nařídil, že ten kříž musí být odstraněn. Samozřejmě, že to nemá nic společného s nedávným příchodem muslimských migrantů, nemá to vůbec nic společného s žádnými muslimy, jde jen o to, že takové ostentativní náboženské symboly jsou ve Francii od roku 1905 porušením zákona. Ve Francii je totiž stát jasně oddělen od církve a náboženské symboly na veřejných místech jsou dovoleny jen v náboženských budovách a na náboženských  pozemcích.

Jsem překvapen, jak nedůsledná je polská pravice: je to obrovský skandál, když si někdo ve Francii dovolí (například Macron) jen vyjádřit názor ohledně něčeho v Polsku, avšak polská pravice si myslí, že má právo nejen poučovat druhé, ale dokonce jim i odebírat věci, které si podle jejich názoru nezaslouží – v tomto případě papežův pomník. Neděje se to často, že nějaká provinční komunální správa dokáže vyvolat diplomatický skandál spojený s provinčním městem v jiné zemi, ale přesto se to stalo: francouzské velvyslanectví cítilo potřebu k tomu vydat oficiální komentář. 
Ale možná by nám chtěli Francouzi pomoci a celebrovat za nás mši svatou za Polsko bez fašismu? Místní radní z města Częstochowa se pokusila objednat si takovou mši v klášteře Jasna Góra, v jedné z nejdůležitějších katolických svatyní v Polsku, ale pavlovští otcové to odmítli.   Dali jí svatý obrázek a sdělili jí, že by se raději měla pomodlit sama. V Polsku totiž údajně žádný fašismus neexistuje, což je dost podivné, že to říkají mniši, kteří pořádají každoroční „pouť fotbalových chuligánů“, během níž maskovaní skinheadi nesou transparenty s hesly jako „Smrt nepřátelům vlasti“ a symboly hnutí bílé moci (Viz tuto  galerii, například obrázky 3 a 39). Možná, že by se pavlovští otcové měli modlit k černé madoně čenstochovské, aby uzdravila jejich oči? Anebo uši, protože jim pravděpodobně ušla důležitá informace, že letošní pouť se konala na oslavu 75. výročí založení vojenské organizace Narodowe Siły Zbrojne. NSZ bylo kontroverzní nacionalistické partyzánské hnutí, které je nyní, jak se strana Právo a spravedlnost snaží přepisovat polskou historii, vychvalováno a má v panteonu národních hrdinů nahradit tzv. Armii Krajowou (Domácí armádu). 
Blesková válka strany Právo a spravedlnost v oblasti historické politiky pokračuje obrovskou rychlostí. Nově otevřené prvotřídní muzeum druhé světové války se nyní předělává, protože vysoce kriticky oceněný moderní narativ nebyl „dostatečně polský“. Víte, muzejní odborníci se snažili nejen ukázat osud Polska na pozadí světových událostí, čímž omezili prostor, který by byl k dispozici pro oslavu polských hrdinů, ale také se příliš mnoho zaměřili na utrpení civilistů. A válka je přece jedině o hrdinství a slávě! Takže strana Právo a spravedlnost bude nyní to muzeum dělat jinak: už to nebude důležitá evropská instituce. Musí to být řádné národní a polské muzeum. Takže se to prostě zřejmě stane dalším ohniskem nacionalistické propagandy prosáklé vlastenecko-katolicko-mučednickou omáčkou. A ani otevřené dopisy od 500 akademiků nic nezmění.  (Nemluvě o takových drobnostech, že design výstavy je předmětem autorských práv.)  
Pravděpodobně to skončí jako všechno, čeho se PiS dotkne. Nadšeně očekávané, nejen v Polsku, novátorské moderní muzeum bude proměněno v propagandistický nástroj, kam nikdo nebude chodit, protože bude zbytečné tam plýtvat  časem, tak, jako se to stalo s polským veřejnoprávním rozhlasem a televizí. Loni poklesla sledovanost vlajkového zpravodajského pořadu polské televize TVP – Wiadomości  – o více než o třetinu, druhý, donedávna populární zpravodajský pořad Teleexpress přišel o téměř milion pravidelných diváků.  A to navzdory tomu, že oba tyto pořady se nyní simultánně vysílají na dvou kanálech. Polský rozhlas má podobné problémy. Při nedávném pokusu udržet si prchající posluchače a zároveň oslabit konkurenci, polský rozhlas předložil ultimatum jednomu z několika málo populárních moderátorů, kteří tam ještě pracovali: komik Artur Andrus byl donucen si vybrat, jestli zůstane v třetím programu polského rozhlasu, na populární „Trojce“, kde pracoval 23 let, anebo bude dál uvádět satirický pořad na televizní stanici TVN, kde pracuje od roku 2005. Plán se nezdařil, protože Andrus se rozhodl zůstat v TVN a rozhlas opustil. To bude zřejmě poslední rána „Trojce“ a konec jedné éry. Tato stanice byla založena začátkem osmdesátých let jako liberální stanice pro mladou generaci. Pro mnoho lidí to bylo jediné okno relativní svobody, a tak tato stanice získala velký počet dlouhodobých fanoušků, kteří u ní zůstali i po změnách roku 1989, a tak zajistili její úspěšný přechod do ekonomiky volného mediálního podnikání. Po mnoho desetiletí byla tato stanice známá pro své kvalitní hudební a satirické vysílání a spolehlivý žurnalismus. Že strana Právo a spravedlnost zničila takové dědictví, to je jako když bojovníci z Islámského státu, zničili historické monumenty v Sýrii.
Samozřejmě, jestliže se nemohou cítit v bezpečí komikové ani hudebníci, život novinářů ve veřejných médiích je daleko těžší (pokud ovšem nejsou ochotni se proměnit v propagandisty za PiS). Barbara Burdzy z TVP.info se už nechtěla hrbit, a když bylo odmítnuto zveřejnění její reportáže, která se nelíbila ministru obrany, zveřejnila ji na jiném internetovém portálu. Byla okamžitě propuštěna,   přestože v její smlouvě nebylo uvedeno, že by nesměla pracovat zároveň i pro jinou firmu. 
No, nikdo není překvapen, když se dovídá, že ve státní televizi TVP se nebudou vysílat žádné materiály kritické vůči vládě. Avšak to, že se nevysílá nic o vyšetřování dopravní nehody, jejíž součástí byla kolona automobilů premiérky a k níž došlo v únoru,  to je trochu překvapující. Jiná televizní stanice informovala, že vyšetřování nehody bylo zase prodlouženo,  protože prokurátoři nemohou získat potřebné odborné posudky. No, že by tomu bylo tak, že není lehké najít odborného experta, který by byl ochoten lživě obvinit mladého řidiče fiata seicento, do něhož narazila pancéřovaná vládní limuzína, aby vláda nemusela vysvětlovat, proč její řidiči jezdí jako maniaci, kteří absolutně ignorují ostatní uživatele silnic?

Ale ono by bylo neférové říci, že strana PiS nedokáže ničeho dosáhnout a není otevřená novým věcem. Zdá se, že si strana Právo a spravedlnost konečně uvědomila, jaké postavení má Polsko na heavymetalové scéně, a rozhodla se začít používat tohoto žánru k propagandě pro naší zemi. Takže jakou skupinu, co myslíte, se vláda rozhodla použít pro vládou financované turné?

Legendary Behemoth (1415490 likeů na Facebooku)?

 

World famous Vader (458,690 likeů)?

Nebo možná Contra Mundum (860 likeů)?

Myslím, že rozdíl v kvalitě jejich hudby je zjevný i pro někoho, kdo metal vůbec neposlouchá, ale jak jste asi už poznali, v dnešním Polsku schopnosti a talent nerozhodují. Umístil jsem zde tyto tři videa z YouTube záměrně. Všimli jste si, že ta poslední skupina má ke stojanu na mikrofon připevněnou polskou národní vlajku? No tak vidíte, je už zcela jasné, proč je vybrali. 

Hudebníci ze skupiny Contra Mundum existovali dlouhá léta kdesi na okraji polské metalové scény. Teprve když se rozhodli začít využívat nacionalistických motivů a zpívat vlastenecké písně a vojenské písně ze čtyřicátých let, jejich kariéra rozkvetla. Jejich velkým úspěchem bylo vystoupení jednoho dne v roce 2015, kdy hráli při akci, charakterizované na jejich internetových stránkách  jako „setkání Beaty Szydło, kandidátky PiS na premiérku, s obyvateli Bełchatówa“. Od té doby je jejich program koncertů téměř stoprocentně plný hraní na různých vlasteneckých akcích, výročích, odhalování soch a tak dále – a tyto akce jsou obyčejně organizovány (a sponzorovány) buď komunální správou, státními institucemi nebo pravicovými nadacemi (i když občas hrají i několik málo vlastních koncertů). Také se jim podařilo natočit své druhé album pod patronací ministerstva kultury a za pomoci státem vlastněné energetické společnosti, další pak vydalo Národní středisko kultury…  Byli také požádáni, aby složili písně pro jeden vlastenecký film a jejich koncert v hlavním vysílacím čase vysílal první program státní televize TVP.
Nedávno se stala další podivná věc. Existuje jedna malá asociace bez jakékoliv historie své činnosti (kromě toho, že uvedla jedno ochotnické divadelní představení a dramatický klub žáků jedné střední školy) a amatérský server,   který informuje v polštině, že jeho cílem je celosvětově šířit polskou kulturu. Náhle dostala tato neznámá organizace velký grant od ministerstva zahraničních věcí. Jejich projekt byl jednoduchý: udělat Polsku reklamu v zahraničí velkým turné skupiny Contra Mundum. Ukázalo se, že toto velké světové turné byly tři koncerty v málo významných místech ve Velké Británii. Podle portálu Vice.com  v důsledku absence jakékoliv reklamy (velkomyslně předpokládejme, že někdo by byl vůbec ochoten zaplatit za poslech skupiny Contra Mundum) na dva z těch koncertů se dostavilo několik málo desítek posluchačů a vlajkový koncert v Londýně byl úplně zrušen. Členové metalové scény, s nimiž hovořili novináři z Vice, odhadli náklady takového podniku na 15 000 zlotých (asi 120 000 Kč). A to by byly jen počáteční investice, které by se vrátily, protože i při prodeji jen 300 vstupenek jsou hudební skupiny schopny na koncertu vydělat (a nezapomeňme, že hovoříme o tak specializovaných hudebních žánrech, jako je grindcore nebo stoner/doom metal). Ovšem velké turné skupiny Contra Mundum bylo zorganizováno za náklady ve výši přesně 157 636 zlotých (cca 1,26 milionu Kč) – tak vysoký byl ten grant z toho ministerstva. 
Beata  Szydło jednou řekla, když se jí ptali, kde bere peníze na uhrazení všech těch slibů strany Právo a spravedlnost – „máme dost, nemusíme krást“.   Zjevně jsou velmi dobří při nekradení, protože si mohou dovolit takto plýtvat penězi na podřadnou metalovou skupinu, pumpovat peníze do státních médií, která jsou na pokraji bankrotu v důsledku ztráty příjmů z reklamy, a zaměstnávat nekvalifikované amatéry, jimž poskytují luxusní platy v klíčových postech státních podniků. Ale proč je tedy letos polský rozpočtový deficit na rekordní výši, více než 50 miliard zlotých?  
Není zde článek celý?