První havárie L-410 v Rusku: jaké to bude mít následky? Názor

V Chabarovské kraji byl vyhlášen smutek kvůli zemřelým v důsledku havárie českého letounu L-410. Odmítnou ruské letecké společnosti používat L-410, pokud budou odhaleny technické nedostatky, které vedly k havárii?

„Letouny L-410 byly nejpočetnějším 19ti místním strojem sovětského Aeroflotu a do dnešní doby je o ně velký zájem v ruských společnostech, které létají po místních vzdušných trasách, řekl Sputniku leteckých specialista, výkonný ředitel společnosti AviaPort Oleg Pantělejev.

Pantělejev: Po rozpadu rady vzájemné hospodářské pomoci nastoupily pro výrobce tohoto letounu těžké časy. Ruská federace zastavila nákup L-410. Tato situace trvala do té doby, než se Uralský hornicko-metalurgický kombinát stal spolumajitelem české společnosti LET. Dodávky byly následně obnoveny. Přičemž jak komerčním společnostem, tak i státním strukturám. Chabarovské letecké linky dostaly 4 letouny L-410 nejaktuálnější verze. Řeknu více, dopravce počítá s tím, že do konce roku dostane pátý letoun tohoto typu. Ruské letecké společnosti dnes nakupují dva druhy těchto letadel — český L-410 a kanadský letoun Twin Otter 400. Český stroj je přitom, díky nižší ceně, více populární u ruských dopravců. Není to tak dávno, co začala montáž L-410 na Uralském civilním leteckém závodě, plánuje se dát letounu motory ruské výroby. Společně s tím závod v Kunovicích aktivně pracuje na nové generaci letounu, který dostal název L-410 NG.

Probíhaly v Rusku havárie L-410?

V Sovětském svazu dost často… Vždyť létalo několik stovek, jak my říkáme, „českých Elek“, přičemž v dostatečně tvrdých klimatických podmínkách. V postsovětském Rusku se jedná o první případ sL-410 provádějícím pravidelný, komerční let. Nehovořím o situaci v aeroklubech a u soukromých osob.

Za kniplem letounu, který směřoval na přistání v Chabarovském kraji, byl zkušený velitel s více jak 17 tisíci nalétanými hodinami. Počasí na moment katastrofy bylo vhodné pro létání. Ale 600-800 metrů před přistáním se letadlo naklonilo na pravou stranu a spadlo na zem jako kámen. Takže technická závada? Neodmítnou v takovém případě letecké linky používat L-410?

Korektnější by bylo počkat na výsledky vyšetřování, ale mohu říci, že český letoun je známý jako spolehlivý, úsporný a efektivní. Myslím si, že nějaké prudké kroky spojené s přehodnocením formování leteckých parků neproběhnou. Zopakuji ale: nějaké závěry o osudu L-410 v Rusku bude možné učinit až po dokončení vyšetřování, které dá odpověď na otázku: co se stalo příčinou tragédie v Chabarovském kraji?

Názor autora se nemusí shodovat s názorem redakce.


Není zde článek celý?