Psychologové vysvětlili, jaké druhy alkoholu vyvolávají agresivitu

Britští psychologové potvrdili rozšířený názor, že každý typ alkoholu je spojen s jistým druhem emocí a náladou. Zjistili, že vodka a její „příbuzní“ nejčastěji vyvolávají u člověka agresivitu, stojí v článku, který byl publikován v magazínu BMJ Open.

„Celá století trvající historie rumu, vodky, džinu a dalších tvrdých nápojů je prostě protkaná násilím. Tento globální výzkum ukazuje, že i dnes požívání těchto nápojů vede člověka k agresi častěji než jiné typy alkoholu,“ prohlásil Mark Bellis z Národní služby ochrany zdraví Velké Británie v Cardiffu.

Trochu opilí lidé si často nepamatují, co se s nimi dělo během konzumace alkoholu i poté. Myslí si, že jejich chování se silně mění jen poté, co jsou skutečně silně opilí.

Bellis a jeho kolegové se rozhodli prověřit populární názor o tom, že chování částečně opilého člověka se nemění náhodou, ale pod vlivem konkrétních nápojů, které konzumuje. Mnozí lidé si například myslí, že whisky nutí člověka se urazit, zatímco gin vyvolává pocit smutku a tequilla nutí riskovat.

Pro prověření těchto zpráv si vědci vybrali vzorek přibližně 29 tisíc mladých lidí z 21 zemí světa. Zajímali je dvě otázky — kolik alkoholu pijí, jaké nápoje mají rádi a jaké pocity u nich vyvolaly.

Dotazník ukázal, že různé druhy nápojů skutečně vyvolávají přibližně stejné pocity a emoce u respondentů, kteří patří k úplně jiným kulturám žijícím v různých stranách světa.

Například lidé, kteří jsou zvyklí pít červené víno a různé druhy piva říkali, že tyto druhy alkoholu u nich vyvolávají pocit relaxace a pocit únavy, zatímco milovníci tvrdého alkoholu říkali, že je nápoj nutí cítit se „v napětí“ a více přitažlivým pro zástupce druhého pohlaví.

Nejméně jasným nápojem se ukázalo být bílé víno — to buď vyvolávalo smíšené pocity, nebo jeho pití nevedlo k projevům pozitivních či negativních emocí.

Zajímavé je, že vodka a další druhy tvrdého alkoholu měly unikátní vlastnost, která není pro ostatní druhy alkoholu charakteristická — daleko více přiváděla respondenty k agresi touze účastnit se rvaček.

Tento fakt podle psychologů hovoří o tom, že aktuální nízké ceny na tvrdé lihoviny by bylo dobré citelně zvýšit, aby bylo možné snížit počet lidí postižených alkoholismem a snížit úroveň násilí ve společnosti.


Není zde článek celý?