Ruský armádní web už nechválí okupaci z roku 1968. Teď oslavuje Zemana

K událostem roku 1968 v Československu a invazi vojsk Varšavské smlouvy se dnes v diskusní části opět věnuje web ruského armádního televizního kanálu Zvezda. Autor příspěvku, redaktor webu Dmitrij Sergejev v něm mimo jiné píše, že vojenskou metodu řešení politických rozporů v Československu historici i analytici označují za jednu z nejnesmyslnějších zahraničněpolitických akcí SSSR a za jednu z nejškodlivějších akcí pro image země.

Sergejev stručně připomíná vývoj v Československu v roce 1968 před srpnovou invazí i vlastní vstup vojsk Varšavské smlouvy na československé území. Píše, že samo tehdejší sovětské vedení události v Československu považovalo za nejednoznačné a že podle oficiální verze o poskytnutí vojenské pomoci v boji s kontrarevolučními skupinami spojence ve Varšavské smlouvě požádala tehdejší československá vláda.

Když hovoříme o tom, co se před zhruba půl stoletím stalo v Československu, je třeba říci následující: podle názoru mnohých se ony události nesmějí v současnosti využívat k podněcování vášní, k vyvolávání střetů mezi národy a k rozdmýchávání hysterie. Na tom „pohořely“ mnohé národy, když se pokoušely stále znovu jitřit staré křivdy.

Události roku 1968 také umožnily odhalit skutečné vlastence, lidi skutečně odvážné a zásadové, píše autor článku. Jedním z těch, kdo vyjádřil protest proti invazi vojsk (Varšavské smlouvy do Československa) byl i Miloš Zeman, v té době posluchač Vysoké školy ekonomické. Za tento čin dostal v té době tvrdý trest – byl vyloučen z komunistické strany, uvádí autor.

Historici se domnívají, že události roku 1968 v Československu urychlily ve vztazích mezi Východem a Západem nástup období zmírnění napětí, píše také v závěru článku Sergejev. Web Zvezdy pak upozorňuje, že obsah článku je osobním názorem autora a nemusí odpovídat názoru redakce webu televizního kanálu Zvezdy. Podobný dovětek doprovázel i úterní článek o roce 1968 z pera publicisty Leonida Maslovského, který česká politická scéna ostře odsoudila a který už byl z webu kanálu Zvezda stažen.

Není zde článek celý?