Su-57 je absolutní špička. Bývalý velitel vzdušných sil narýsoval světlou budoucnost ruského letectva

Seděl jsem v něm, viděl jsem, jak pracuje, je to nádherné letadlo. Bývalý velitel ruského letectva a současný předseda výboru Rady federace pro obranu a bezpečnost Viktor Bondarev nešetřil superlativy na adresu ruské stíhačky páté generace Su-57. V rozhovoru pro agenturu TASS poodkryl tajemství nejen tohoto, ale i dalších klíčových programů Vzdušných a kosmických sil Ruské federace.

Viktor Bondarev v rozhovoru otevřeně hovořil i o tématech, která jsou dlouhou dobu předmětem spekulací. Konkrétně například popsal stav programu vývoje nástupce superrychlých přepadových stíhačů MiG-31, jejichž životnost se i přes modernizace blíží ke konci.
Potvrdil, že ruské letectvo se bez kategorie stratosférických záchytných stíhačů neobejde – a že vývoj letounu v rámci programu PAK DP (Перспективный авиационный комплекс дальнего перехвата) pokračuje: „Vědecko-výzkumná práce na projektu PAK DP běží. Doufám, že brzy skončí. Myslím, že v roce 2018 začnou projekční práce na projektu perspektivního záchytného stíhače.“  
„Neobejdeme se bez něj. Před námi je nanejvýš sedm až deset let, ale za tento čas musíme nejen vyvinout toto letadlo, ale také jej vyrobit a zahájit sériové dodávky k vojenským jednotkám. Bude to velká práce,“ konstatoval Bondarev.
Zato těsně před zahájením sériové produkce je projekt stíhačky páté generace Su-57, která má nejprve doplnit a později nahradit těžké stíhací letouny čtvrté generace řady Su-27/30/35.
Bondarev reagoval na otázku týkající se vysoké ceny nového letadla, která podle některých médií zpomaluje nástup sériové výroby a přebírání letadel vzdušnými silami: „Všichni velmi dobře chápou, že Su-57 nebude stát stejně jako Jak-130. Ani jako Su-35. Je to absolutně jiný, supermoderní projekt.  Viděl jsem ho, seděl jsem v něm, viděl jsem, jak pracuje. Reportovali mi z achtubinského leteckého centra. Je to skutečně nádherné letadlo, které může být nejen páté, ale i šesté generace. Má obrovský modernizační potenciál.“

Bývalý velitel letectva se také vyjádřil ke stealth vlastnostem Su-57, které jsou v poslední době předmětem laických spekulací západních leteckých publicistů. Tyto spekulace jsou pravděpodobně ryze účelové; mají například zpochybnit zájem Indie o letoun a podnítit nákup jednomotorových amerických F-35. „Co je nejdůležitější, letoun je v neviditelnosti nejlepším mezi existujícími typy. Zhmotňuje to nejlepší, co existuje v současné letecké vědě – nejen ruské, ale i světové,“ řekl Bondarev o Su-57.
Zahájení plné sériové výroby a nákup letadel ve větším množství si podle něj žádá čas. Ale je nepochybné, že letectvo už brzy začne letouny dostávat podobně jako lehčí typ generace 4++ MiG-35.

„Ano, jeho nákup je zanesen do nového programu vyzbrojování,“ potvrdil Bondarev zájem letectva o nový MiG-35. Vzdušné síly podle něj do roku 2020 dostanou pravděpodobně čtyřiadvacet těchto letadel.
„Samozřejmě, je třeba ho odebrat, je to dobré letadlo. Je přibližně dvakrát levnější než Su-30 nebo Su-35,“ řekl Bondarev. Nový MiG je podle něj také spolehlivý a coby lehčí a jednodušší stroj vyžaduje minimální čas k předletové přípravě.
Geo, Eurasia24.cz
Foto: © Сухой КНААЗ – knaapo.ru, Vitaly Kuzmin; CC BY-SA 4.0

Není zde článek celý?