Vědci informovali o novém nebezpečí pro kosmonauty při letu k Marsu

Dlouhý pobyt v stavu beztíže může způsobit nevratné poškození mozku, proto si let k Marsu vyžádá vývoj systémů umělé gravitace, prohlásili vědci v článku uveřejněném v časopisu NEJM.

„Kosmonauti s podobnými poruchami mozkové činnosti nedokážou spatřit objekty na malé vzdálenosti od sebe, přijdou o schopnost číst nebo vykonávat i ty nejjednodušší experimenty. Budou mít zkreslené vnímání, což může vést k ještě závažnějším následkům,“ komentuje tento objev Daniel Brown z Trentovy univerzity v Nottinghamu, kterého cituje list The Telegraph.

Donna Robertsová z lékařské fakulty univerzity Jižní Kalifornie (USA) a její kolegové „prozářili“ mozek 18 astronautů a kosmonautů, kteří dlouhý čas pracovali na ISS, a také sledovali změny zdravotního stavu dobrovolníků, kteří leželi 90 dní v laboratoři na postelích se skloněnou hlavou.

Tyto snímky a výsledky pozorování odhalily neobvyklý fenomén: u účastníků experimentu se změnila vzájemná poloha mozkových oddílů a také jejich poloha vůči lebním stěnám.

Příčina všech těchto změn spočívala podle vědců v tom, že se mozek prostě „vynořil“ nahoru, k horní lební stěně, což způsobilo stlačení jeho některých oblastí a snížení tlaku v mozkomíšním moku. Tyto anomálie mohou nanejvýš negativně ovlivnit vnímání a myšlení kosmonautů a učinit let k Marsu a jiným dalekým planetám nebezpečným.