Ředitel Českého rozhlasu René Zavoral, Babišův muž na svém místě

Generálnímu řediteli Českého rozhlasu Zavoralovi bylo stydno, jak zpracoval téma nelegálně vyplácených zemědělských dotací Agrofertu novinář Janek Kroupa. Reportáž prý vyznívala příliš „antibabišovsky“. Jednostranné zapojení jiných redaktorů rozhlasu do „probabišovských“ bojů mu však nevadilo. Potvrzuje jen, na čí je straně.

René Zavoral razantně vstoupil do sporu o investigativní reportáž Janka Kroupy, pojednávající o nelegálním pobírání dotací zemědělskými podniky Andreje Babiše. Agrofert hospodaří na 1700 hektarech půdy, ke kterým nemá vlastnické právo, a přesto na ně pobírá dotace z evropských fondů.

Nesprávně uchopená kauza

Generální ředitel vystoupil na zasedání Rady Českého rozhlasu, kde vyslovil s prací Kroupy hlubokou nespokojenost. Ať už věcnou, že se týká „jen“ Agrofertu, ačkoli se jedná o širší problém většího počtu podniků, tak svým načasováním v době, kdy směřoval budoucí premiér představit svoje ministry na Hrad.

„Já musím říci, že jsem označil tu kauzu za pro mě nesprávně uchopenou, účelovou, jednostrannou. V tomto duchu hodlám si udělat i nějakou vnitřní analýzu a pak hodlám mluvit i s panem ředitelem Pokorným a zejména autorem těch reportáží panem redaktorem Kroupou, do jaké míry skutečně jsme tady dodrželi všechny principy, které by médium veřejné služby mělo dodržet,“ uvedl.

Kroupa s jeho výhradami nesouhlasí. Načasování reportáže bylo podle něj dáno dodáním odpovědi Agrofertu, po které reportáž odvysílali. Týkala se období 2014 až 2016, kdy Andrej Babiš působil v konfliktu zájmů ministra financí a současně majitele Agrofertu.

Zavoral nedokáže pochopit, že na členy vlády musí být jiná kritéria, než na jiné podnikatele v zemědělství, navíc Agrofert v tomto sektoru dominuje. Že se za Babiše postavila Agrární komora v čele s Janem Velebou, vůbec nepřekvapí. Veleba pomáhal Agrofertu na poslední chvíli prolobbovat podporu biopaliv v parlamentu v roce 2010.

Kauza Beretta v pořádku

Zavorala nijak netrápilo, když se redaktoři webu Českého rozhlasu jednostranně zapojili do loňského ostrého politického střetu o policejní reorganizaci po boku hnutí ANO. Původně prominentní novinář vydavatelství Mafra Ondřej Golis, známý napojením na policejní složky a pražské vrchní státní zastupitelství, se tehdy pochlubil, že se podobně jako Marek Přibil z Mladé fronty DNES dostal k živému spisu Beretta, který se stal jednou z rozbušek sporu o Roberta Šlachtu.

„Až dosud se na veřejnosti objevily jen střípky. Server iRozhlas.cz však pomocí policejních protokolů a klíčových výslechů zrekonstruoval kauzu, která otřásla policií,“ chlubil se tehdy. Šlo o údajné vynášení informací z trestních spisů některými současnými a bývalými policisty. Golis si dal záležet, a dokonce na webu připravil místa konspiračních schůzek na interaktivní mapě.

Tento jednostranný přístup na jedné straně sporu, dokonce s využitím živých spisů, Zavorala k žádné akci nevyprovokoval. Až teď, když se potřebuje zalíbit čerstvě jmenovanému předsedovi vlády.

Sobotkovy e-maily

Skutečnost, že je Zavoral člověk blízký hnutí ANO, byla známa od samého počátku jeho jmenování a portál (tehdy) Svobodné fórum o ní informoval už loni na jaře.

Jeho volbě předcházela podivná blamáž se zveřejněním stovek soukromých e-mailů premiéra Bohuslava Sobotky v lednu 2016 na zakonspirovaném webu White Media, který slouží jako nosič aktivit různých PR agentur. „Shodou okolností“ tyto informace objevil a jako první zveřejnil Babišův server Lidovky.cz krátce před volbou nového ředitele Českého rozhlasu.

Zveřejněné e-maily mimo jiné obsahovaly korespondenci mezi tehdejším předsedou Rady Českého rozhlasu Petrem Šafaříkem a premiérem, který byl informován o průběhu výběrového řízení na nového ředitele. Přestože se nejednalo o nijak citlivé informace, spíše jen o Šafaříkovu hloupou horlivost, rozpoutal kolem ní Babišův tisk mediální kampaň, zpochybňující výběrové řízení. Šafařík se dostal pod tlak a následně rezignoval.

Proti původnímu očekávání ve volbě uspěl René Zavoral, přestože mu bylo původně vytýkáno úzké propojení s kritizovaným odcházejícím ředitelem Peterem Duhanem. Několik členů rozhlasové rady takřka ze dne na den „zázračně“ změnilo názor a zvolen byl kandidát, který byl z nejužšího výběru uchazečů nejvíce přijatelný pro hnutí ANO, které za jeho zvolení lobbovalo.

Český rozhlas poté posílila mediální divize Agrofertu. Na web Českého rozhlasu přešla skupina novinářů z Lidovek.cz, která kauzu Sobotkových e-mailů otevřela, v čele s Radkem Kedroněm a Ondřejem Golisem, kteří doplnili investigativní tým vedený Jankem Kroupou. Dnes už Kroupa vybočil z řady a jeho práce se nehodí.

Probabišovský puč

Oba tehdejší místopředsedové Rady Českého rozhlasu, Ivan Tesař a Milan Badal, kteří jako jediní pro Zavorala nehlasovali, byli následně na jaře svými zbývajícími sedmi kolegy odvoláni, a dnes už v radě nefigurují.

Novou předsedkyní rady se stala Hana Dohnálková, která patřila mezi ty radní, kteří na poslední chvíli změnili názor. Mezi novými místopředsedy rady se objevil i Zavoralův bývalý kolega z rozhlasu Jiří Vejvoda, nominovaný hnutím ANO. Probabišovský puč ve veřejnoprávním médiu byl dokonán.

Změny v Českém rozhlase probíhaly postupně a bez zájmu kolegů z branže, přestože jsou dalším lakmusovým papírkem překreslování mediální mapy poslední doby. První vlaštovkou bylo stažení Lucie Vopálenské z moderování pořadu „Pro a proti“ na stanici Český rozhlas Plus krátce poté, co si na její výkon stěžoval agent Kato, bývalý ministr zahraničí Zemanovy vlády Jan Kavan.

Dnes není pochyb, že Babišistán pozice v Českém rozhlase ještě posílí a Zavoral bude jeho vysílání normalizovat. Přesto se najdou různí naivisté a „užiteční idioti“, kteří se stále tváří, že se nic neděje, a že u nás stále panují standardní demokratické poměry. Jak pro koho. Z politické scény jsou to zejména ti, kteří chtějí současné situace využít a vyvézt se bezskrupulózně nahoru.

Není zde článek celý?