Vědci objevili faktor signalizující o vývinu rakoviny

Vědci z Kodaňské univerzity dali vznik onkologických chorob do souvislosti s obsahem v tkáních tlustého střeva fermentu GalNAc-T6. Výsledky výzkumu přináší časopis Journal of Biological Chemistry.

Vědci zjistili, že tento ferment chybí ve zdravých tkáních, ale je ve velkém množství obsažen v buňkách rakovinového nádoru. GalNAc-T6 zahajuje proces přeměny zdravých buněk organismu v rakovinové připojení molekul cukru k určitým bílkovinám.

Tohle zase mění strukturu buněk a způsobuje jejich agregaci (slepování — red.). Buňky s glykolyzovanými bílkovinami, k nimž se připojily zbytky cukru, se začínají vyvíjet jako rakovinové.

V článku se praví, že získané údaje svědčí o tom, že se ferment GalNAc-T6 „účastní onkogenní transformace cestou glykolyzace“.

Vědci teď mají zjistit, jakým způsobem přispívá připojení molekul cukru k určitým bílkovinám k anomálnímu vývinu buněk organismu. Věří, že pochopení mechanismu glykolyzace v rakovinových buňkách přispěje k objevení účinnějších způsobů diagnostiky a léčení rakoviny.