Čí bude TV Nova? Zájemců je víc než „zbývající“ CEFC a Penta, prodej však jistý není

Lucie Borhyová, moderátorka TV NOVA. | FOTO: ČTK

Kolem největší české komerční televize TV Nova krouží zájemci o koupi už několik let, americký vlastník Time Warner však s prodejem nikdy nespěchal. Nespěchá ani teď, když je za jediného zbývajícího zájemce označována čínská CEFC a česko-slovenská finanční skupina Penta.

HlídacíPes.org se v tuzemském byznysovém prostředí zajímal o to, zda je skutečně tandem CEFC – Penta jediným reálným zájemcem o Novu, který na trhu zbyl. Stručná odpověď zní – jisté není nic.

Vsázet na to, že je tato dvojice jediným potenciálním kupcem TV Nova (respektive mediální společnosti Central European Media Enterprises – CETV), nemusí být sázkou na jistotu.

Ti, co spolu mluví
Neuzavřené obchody firmy tradičně nekomentují, je proto nutné spoléhat na neoficiální zdroje. Z nich plyne mimo jiné to, že do zájmu o TV Nova může promluvit prodej podílu společnosti J&T v Unipetrolupolské PKN Orlen.

Exit z této dlouhodobé investice bude představovat slušný objem peněz. Odhaduje se, že balík akcií Unipetrolu držený firmou Paulinino Limited (za kterou stojí právě česko-slovenská investiční skupina J&T) vyjde na 13,8 miliardy korun. A uvnitř J&T se mluví o tom, že tato hotovost by mohla sloužit k investici právě do největší české komerční televize.

Otázkou zůstává, čí investice by to v konečném důsledku vlastně byla. Jak říká jeden z významných českých investorů: „Vyznat se na českém trhu v tom, kdo je v konkrétním byznyse Kellner, kdo Křetínský nebo Tkáč, je naprosto nereálné. Jsou to jedny velké propojené peníze.“

V případě TV Nova by tak mohlo jít o společnou investici výše jmenovaných, byť by se k ní navenek mohl hlásit jen jeden z nich.

I z ostatních akvizic na českém trhu je patrné, že na ose Penta – CEFC – PPF – J&T, případně Kellner – Tvrdík – Dospiva – Křetínský – Tkáč je patrná ochota i schopnost se domluvit.

I kdyby tedy TV Nova nakonec koupila „Tvrdíkova“ CEFC, do hry de facto „automaticky“ vstupuje i J&T banka, kde už má CEFC svůj podíl a usiluje o jeho navýšení až na polovinu. S J&T je historicky spojený Daniel Křetínský, který má dlouhodobě dobré vazby na Petra Kellnera…

Přestože česká média otevřeně psala o tom, že PPF i Křetínský jsou ze hry o Novu již pryč, jiné informace naopak naznačují, že PPF svou snahu získat Novu, či alespoň podíl v ní, stále ještě nevzdala.

Firma nejbohatšího Čecha byla ostatně dlouho favoritem, v její prospěch hrál údajně především fakt, že byla připravena peníze složit v podstatě hotově a ihned.

„PPF z boje o Novu vystoupila jen proto, že zjistila, že nyní nemá tolik disponibilní hotovosti. Je to daň za její úspěch s půjčkami společnosti Home Credit v Číně, kde musela dorovnávat finance čínské centrální bance. PPF tedy nebyla nikým vyřazena, couvla z toho sama, byla k tomu donucena okolnostmi. Asi by ty finance dohromady dala, ale bylo by to riskantní,“ konstatuje pod podmínkou anonymity zkušený český manažer.

„PPF je pořád ještě ve hře. Pokud vím, usiluje o možnost získat aspoň nějaký podíl, vedou se jednání s Jaroslavem Tvrdíkem,“ zní jiný anonymní hlas z mediálně-byznysového prostředí.

Ani Daniela Křetínského prý ještě zájem definitivně neopustil. Za favorita ho však považovat nelze už proto, že při výši zadlužení svých firem by měl problém získat na tak velkou akvizici u bank úvěr.

Prodat televizi? Nejlíp na jaře

Při koupi TV Nova jde nejen o obchodní stránku věci, ale i o značný mediálně-politický vliv. Jasně to ukázala i kampaň před volbou prezidenta, předvolební debaty i způsob, jak ji pojala například TV Barrandov spoluvlastněná právě čínskou CEFC.

Nova je nejsledovanější českou televizí, její vliv je oproti Barrandovu násobný a politicky (když ne byznysově) jde o zlaté vejce, které může výrazně změnit rovnováhu sil mezi tuzemskými mediálními magnáty. Asi proto také na trhu kolují nepotvrzené informace, že mezi zájemci o podíl na TV Nova je i Andrej Babiš.

Jednání kolem Novy každopádně stále probíhají. To, kdy by mohlo být jasněji, naznačuje zkušenost mediálního experta a generálního ředitele vydavatelství Empresa Media (vlastnící TV Barrandov) Daniela Köppla. Podle něj – v obecné rovině – existuje nepsané mediální pravidlo, že televize se prodávají na jaře. „Skutečně se to opakovaně potvrdilo. Má to svou logiku. Jarní vysílací schéma je hotové, v létě je vedlejší sezóna a máte tedy čas pracovat se změnami,“ říká.

Jaro jako termín, kdy se tajemno kolem TV Nova může rozetnout, dává smysl i s ohledem na dění v USA, které je pro možný prodej zásadnější než tance na českém písečku.

Americká Time Warner, vlastník TV Nova, usiluje o koupi telekomunikační společnosti AT&T, americký prezident Donald Trump však spojení podniků tvrdě kritizuje a americké ministerstvo spravedlnosti podalo žalobu s cílem obchod za v přepočtu 1,85 bilionu korun zablokovat.

Soud je podle agentury Bloomberg naplánován na březen. Pokud by americké úřady transakci zakázaly, nebude mnoho důvodů, proč by se Time Warner své středoevropské investice zbavoval. Tím méně do čínských rukou.

Vztahy USA a Číny nejsou ideální a fakt, že jeden z představitelů CEFC je v USA vyšetřovaný z korupce, není pro akcionáře Time Warner nejlepší zpráva.

Otázka je i to, zda do obchodu nepromluví i stanovisko České národní banky. Ta vloni v listopadu odmítla schválit žádost CEFC na navýšení podílu v J&T Finance Group s poukazem na to, že má vážné pochybnosti, odkud peníze čínské investiční skupiny pocházejí. Nyní však CEFC podala novou žádost, případné druhé negativní stanovisko by byl další nepříjemný reputační problém.

Důsledkem může být zachování statu quo, kdy Time Warner nebude chtít aktuálně prodej TV Nova řešit. Pro některé velké tuzemské hráče, jejichž zájem trvá, to může být ideální oddechový čas.

Vyšlo na webu Hlídacípes.org.

Revue Forum Banner

Není zde článek celý?