Expanze globálních korporací v Česku se zrychluje. Jaký dopad to bude mít na spotřebitele

V České republice se stále rozšiřuje působení velkých obchodních řetězců. Ale teď je na pořadu dne otevírání malých prodejen v městských čtvrtích.

Například obchodní řetězec Globus otevírá své menší obchody v Pardubicích a později i v Praze. Podobnými zkušenostmi se můžou pochlubit Datart nebo Tesco. Navíc stejný program má v plánu i Lidl.

Jaké následky může mít tato tendence pro spotřebitele a malé podnikání?

Sputnik si na toto téma promluvil s expertem Vladimirem Ionkinem, náměstkem ředitele ruské Asociace maloobchodních společnosti.

Podle jeho názoru jsou řetězce výhodné pro spotřebitele, protože ceny jsou v průměru nižší, sortiment větší atd.

„Velká obchodní centra se stále rozvíjí s ohledem na technologie a vyučování zaměstnanců,“ dodal Ionkin.

Obvykle takové giganty patří společnostem ze zahraničí. Ionkin se domnívá, že cizí kapitál není problém. Stejně velmi často společnosti zisky investují do dalšího rozvoje řetězce.

Na druhé straně podle něj to může mít omezující vliv na malé podnikání.

„Pro konečného spotřebitele to není žádný velký rozdíl, komu patří obchod,“ uvedl odborník.

Ačkoli jsou případy, kdy kupující je ochoten jít do malého krámku českého původu, aby podpořil „svého“ podnikatele.

Konečná volba, zdůrazňuje Ionkin, zůstává na klientovi. Ten se ve finále rozhodne, čemu dát přednost.

Stojí za zmínku i to, že není v budoucnu vyloučena ani svérázná konkurence uvnitř řetězce samotného. A je možné, že i role některých velkých nákupních center bude pomalu slábnout, pokud se projektu menších prodejen ziskově bude dařit.

„Zrovna kupující ukáže, jakým formám obchodů a v jakých poměrech bude patřit budoucnost,“ domnívá se expert.


Není zde článek celý?