Sovětský Adidas v Česku nevadí. Vzrušuje pouze aktivisty

Sovětský dres v Česku a dalších státech východní Evropy kvůli tlaku aktivistů nekoupíte. Opět vadí srp a kladivo. Sovětské retro ale láká.

Asi žádná módní kolekce firmy Adidas nevyvolala takové vášně jako ta věnovaná mistrovství světa ve fotbale. Je to tak povrchní, až běda.

Módní značka Adidas před mistrovstvím světa ve fotbale chtěla potěšit fanynky a vydala speciální kolekci šatů vycházející ze starých dresů. V nabídce byly devadesátkové retro dresy Argentiny, Německa, Španělska a Sovětského svazu. Jenže s posledním Adidas narazil na uragán nenávisti internetových trollů a uražených politiků.

Adidas si dovolil udělat autentickou kopii sovětského dresu. To znamená i se srpem a kladivem. Sovětská symbolika vyvolala vášně nejdříve na internetu, poté se nevole přenesla na půdu Evropského parlamentu. Lotyšský europoslanec Artis Pabriks navrhl Adidasu, aby příště prodával dresy s nacistickými symboly.

Adidas nakonec rozzuřeným Východoevropanům ustoupil. V některých internetových obchodech stáhl z nabídky sovětské retro dresy. V britském nebo německém e-shopu se ale dají stále koupit.
Sputnik se zeptal známého sociologa Petra Hampla, co na celý skandál říká, a proč je sovětské retro populární.

Ve státech východní a střední Evropy, Česko nevyjímaje, vypukl skandál. Aktivistům se nelíbí, že firma Adidas prodává kolekci se sovětskou symbolikou. Co si o tom myslíte?

Myslím, že je přehnané mluvit o skandálu. Třeba v České republice naprostá většina lidí vůbec nezaznamenala, že nějaký spor probíhá. Jednalo se o akci velmi omezené skupiny aktivistů.

Naopak je pochopitelné, že sovětské symboly vyvolávají velmi bouřlivé reakce v Pobaltí. Tamní kultura je jiná a lidé tam mají za sebou jinou historickou zkušenost. Zdá se, že korporace nejsou ochotny akceptovat, že lidé v každé zemi smýšlí jinak a cítí jinak. A že korporace pořád ještě doufají, že lidi prostě převychovají, případně podpoří jejich nahrazení nějakým poslušnějším etnikem.

Konec konců, i českým zákazníkům se podobně necitlivého zacházení ze strany nadnárodních korporací občas dostává. Stačí připomenout skandály společnosti Lidl.

Proč je sovětská symbolika tak módní? Je to provokace? Nebo hravost s exotickými symboly?

O provokaci či hravost může jít v omezených případech, které navazují třeba na nacistické symboly na erotických kostýmech. Nicméně v širší veřejnosti jde o něco jiného.

Naše desetiletí je politicky korektní, což v důsledku znamená, že je vyprázdněné, bez myšlenek, ideálů, tradic a přesvědčení. Lidem se stýká po dobách, kdy „svět byl v pořádku“, kdy muži měli mužské vlastnosti, ženy ženské vlastnosti, rodina a práce byla v úctě, poctivé řemeslo se cenilo a každý byl veden k hrdosti na svůj národ. Když se dnes uchylují k retro věcem, jde o tuto vzpomínku na staré časy. Dokonce i multikulturní aktivisté po těch starých předmětech rádi sahají, protože sami cítí, že jimi prosazovaná verze světa je prázdná a ubohá.

V České republice téměř nenajdete sovětskou symboliku, ale setkáte se třeba se starými reprezentačními dresy s logy komunistického státu. Ale nejde o ten komunismus. Rusové nechtějí zpět Gulag a Češi nechtějí zpět státní plánovací komisi. Jde o přirozený svět, ve kterém vyrůstali a ve kterém se žilo o tolik lépe než v dnešním světě 36 pohlaví a fašistických neziskovek pokoušejících se získat absolutní kontrolu nad soukromým občanů.

V Česku se také koketuje se starými symboly a dokonce značkami. Proč aktivisté nepožadují zakázat botasky nebo kofolu?

Neříkejte to dvakrát! Není vyloučeno, že je něco takového napadne. Nezapomínejte, že ti aktivisté potřebují neustále vykazovat činnost a čerpat nové granty.

Myslíte, že by mělo být zákonem zakázána propagace Sovětského svazu, jak to mají v Pobaltí?

Zákazy mají být přijímány pouze tam, kde hrozí velké akutní nebezpečí. Nemyslím si, že v České republice hrozilo obnovení Sovětského svazu.


Není zde článek celý?