Pět věcí,které jsou v Praze špatně, a pět kroků k tomu, aby Praha zase fungovala

Pojďme si nalít čistého vína a zrekapitulovat si, proč dnes Praha nefunguje.

  1. Praha zamrzla. Hlavní problém je, že ji poslední čtyři roky nikdo neřídí. Nejen že se nepřipravují velké projekty, ale zastavila se i běžná údržba. Postupně začínají padat lávky a mosty jsou v havarijním stavu. Nakonec se řekne, že se mají zbourat, i když by bylo možné je opravit.
  1. Doprava je horší a horší. Od otevření tunelu Blanka a posledního úseku metra A se nic nestaví: ani vnitřní okruh, ani vnější okruh, ani metro D, ani vlak na letiště. Příměstské vlaky jsou beznadějně plné, stejně jako metro ve špičce. Ve městě není kde zaparkovat.
  1. Nestaví se ani byty. Ve schvalovacím procesu uvízlo v 900 projektech více než 40 000 bytů. Kvůli tomu jsou jejich ceny enormní. Kvůli tomu také raketově rostou ceny nájmů, od roku 2010 vyrostly o 50 procent.
  1. Město se nedokáže vypořádat s moderními technologiemi. Místo chytrého města buduje Praha předražené wifi lavičky a zavádí wifi sítě za miliony v době, kdy v mobilech máme rychlý internet. Smart city má šetřit, přitom Praha za něj jen vyhazuje peníze. Město se také nedokáže se vypořádat s novými službami jako Uber a Airbnb.
  1. Kvůli neustálým otřesům v nesourodé koalici se v Praze rozdávaly trafiky v městských firmách lidem, kteří je nezvládají řídit. Nejen že se tak vyhazují peníze, ale městské firmy pořádně nefungují. Také je tu velké riziko korupčního jednání kvůli netransparentnímu hospodaření.

Druhá část tohoto textu bude pozitivnější. Se všemi výše uvedenými problémy je totiž možné něco udělat, i když to nebude jednoduché.

  1. Prahu musíme znovu začít řídit. Musíme postavit koalici, která konečně přestane blokovat výstavbu a začne aktivně a co nejrychleji připravovat dopravní stavby, odblokuje výstavbu bytů a začne hasit denní problémy, které se dnes zametají pod koberec.
  1. Musíme urychleně dostavět systém silničních okruhů. V současném stavu bude trvat několik let, než se vůbec kopne do země, ale je reálné ji zahájit v příštím volebním období. Totéž platí o metru D, které pomůže vyřešit mnoho dopravních problémů na jihu města. Ve spolupráci se státem budeme tlačit na posílení železnice, včetně linky na letiště. Kromě toho Praze chybí nejméně 100 tisíc parkovacích míst P+R, která musíme vybudovat. Tím snížíme počet mimopražských aut v ulicích.
  1. Musíme zajistit rychlou výstavbu bytů. Pomůže zrušení stavebních uzávěr na brownfieldech, zrychlené vydávání povolení a podpoříme bytová družstva při výstavbě levnějších bytů. Trvale zajistíme každoroční vybudování 6-8 tisíc bytů, a tím snížíme ceny nájmů.
  1. Smart city má potenciál šetřit občanům peníze a zvýšit komfort jejich života. Ve spolupráci s odborníky využijeme big data a zefektivníme chod města. Zdigitalizujeme veškerou agendu magistrátu, takže si lidé budou moci zařídit většinu věcí přes internet místo chození na úřad.
  1. Praha nesmí nic tajit. Zřídíme pražský registr smluv, kde budou smlouvy městských firem. Městské firmy už nebudou trafikami, ale dostanou profesionální řízení.

Autor je předseda TOP 09.

Právě v této době potřebujeme nezávislá média. Podpořte nás prosím a objednejte si předplatné Revue FORUM ZDE. Děkujeme!

Není zde článek celý?