The Sunday Times našly spojení sponzora Brexitu s Ruskem

Noviny The Sunday Times získaly přístup ke korespondenci byznysmena Arrona Bankse, jednoho ze sponzorů kampaně pro výstup Velké Británie z EU. Noviny tvrdí, že tato korespondence potvrzuje jeho dvě “tajná” setkání s ruským velvyslancem.

Britský byznysmen Arron Banks, který byl jedním z hlavních sponzorů kampaně pro výstup Velké Británie z EU, opakovaně kontaktoval ruské oficiální osoby. Podle The Sunday Times to potvrzuje obsah jeho elektronické korespondence.

Podle novinových údajů se Banks účastnil obchodních schémat spojených s Ruskem. Svůj byznys prý projednával s ruskými oficiálními osobami. Tak se Banks třikrát setkal s ruským velvyslancem Alexandrem Jakovenkem. O jednom z těchto setkání se vědělo i dříve — hovořil o něm ve své knize The Bad Boys of Brexit, v níž je popisována kampaň na výstup země z EU. O dalších dvou setkáních veřejnost nevěděla. Podle novinových údajů prostředníkem při organizaci setkání byl diplomatický pracovník Alexandr Udod, který opustil Velkou Británii následkem hromadného vyhoštění ruských diplomatů kvůli „přídadu Skripalových“.

Jakovenko nabídl britskému byznysmenovi účast v transakci týkající se „šesti zlatých dolů na Sibiři“, patřících ruskému dobyvateli zlata Sergeji Povarenkinovi, uvádějí noviny s odkazem na elektronické dopisy.

Začátkem listopadu 2017 ve Velké Británii volební komise studující možnost zásahu do referenda ohledně výstupu Velké Británie z EU, zahájila zvláštní vyšetřování ve věci Arrona Bankse. Cílem vyšetřování bylo zjištění původu prostředků, které byznysmen a jeho firma vložili formou daru do fondu, který financoval kampaň pro Brexit. Jde o částku £2,36 mil., kterou vnesla milionářova společnost (dalších £6 mil. Banks daroval svým jménem). Kromě toho vyšetřovatele zaujala i ta skutečnost, že Arron Banks má za manželku Rusku Jekatěrinu Paděrinovou.

V dubnu The Times také obvinily Rusko ze zásahu do vnitřních záležitostí Británie zprávou o účasti „ruských internetových botů“ ve volební kampani. Podle vyšetřovací verze novin se tvrdilo, že kolem 6500 účtů na Twitteru bylo založeno v Rusku s cílem podpory Labouristické strany a jejího předsedy Corbyna před volbami. Ruské velvyslanectví reagovalo na uveřejněný materiál a nazvalo ho informačním podvrhem.


Není zde článek celý?