Korupční stíny nad výběrem nového provozovatele pražského mobiliáře

Hlavní město v tichosti připravilo podmínky pro nového provozovatele městského mobiliáře a čelí vážnému podezření z korupčního jednání. Pár měsíců před komunálními volbami připravuje primátorka Adriana Krnáčová a její tým zásadní změny ve využití tisíců reklamních ploch na území Prahy. Rada města si už odsouhlasila, že neprodlouží smlouvu se současným provozovatelem pražského městského mobiliáře, francouzskou společností JCDecaux.

Vše začalo v polovině června, kdy deník Právo přinesl informace, že vedení pražského magistrátu čelí vážnému podezření z korupce. Vyšlo najevo, že magistrátní úředník Ivo Mates, majetkový specialista na reklamu, používal k osobním účelům vůz Volvo XC60, registrovaný řadu let na firmy spojené s největší českou společností na venkovní reklamu BigBoard. Naposledy na Outdoor Service. 

Ještě na začátku loňského roku vozidlo patřilo BigBoardu, následně společnosti Outdoor Service, která s BigBoardem spolupracuje. Mates původně tvrdil, že si auto půjčil od syna, ten však pro zmíněnou společnost nepracuje. Pokud by si Volvo pronajímal na komerční bázi, roční nájem by ho stál 360 tisíc korun. 

Společnost BigBoard má s magistrátem uzavřené desítky smluv o pronájmu tisíce reklamních ploch, přičemž na většině z nich se podílel právě Ivo Mates. V jeho gesci jsou i výběrová řízení na provozovatele venkovní reklamy, což signalizuje konflikt zájmů na hraně korupčního jednání.

Začátkem července začala podezření z korupce šetřit i policie. Vedení magistrátu nechalo namátkově zkontrolovat šedesát smluv, na kterých se podílel Mates, s nímž byl rozvázán pracovní poměr. „U všech kontrolovaných dokumentů jsme nenašli žádné pochybení dnes již bývalého zaměstnance magistrátu,“ komentoval závěry šetření mluvčí magistrátu Vít Hofman. Otázkou zůstává, kdo a jakým klíčem smlouvy prověřoval.

Otevřený dopis

Případ se však mezitím rozvířil po jiné linii. Koncem června poslali zástupci firmy JCDecaux otevřený dopis pražské primátorce Adrianě Krnáčové. Obyvatelé Prahy si ho mohli přečíst na části zastávek městské hromadné dopravy. 

Největší světová společnost v oboru na základě informací z médií podezírá magistrát hlavního města, že cíleně připravuje podmínky pro to, aby od roku 2021 převzala venkovní reklamu na přístřešcích MHD společnost BigBoard. V té době má končit dlouhodobá smlouva s JCDecaux, kterou pražský magistrát už nehodlá prodloužit. 

Úřad připravuje koncesní řízení na nového provozovatele, přičemž jako zpracovatel dokumentace je uveden úředník, na kterým se snáší stín korupce, Ivo Mates. Městská rada navíc materiál bez připomínek schválila čtyři dny poté, co deník Právo odhalil závažné podezření z úředníkovy korupce. 

Otazníky se vznášejí i nad dalším členem komise pro přípravu podkladů pro výběrové řízení Stanislavem Lazarem, asistentem radního pro majetek Karla Grabeina Procházky (ANO). Procházka médiím v červnu tvrdil, že nehrozí žádné riziko, že by zakázka mohla někomu nahrávat.  

„Dali jsme si na to pozor. Všemi aspekty výběrového řízení se zabývala přes půl roku speciální komise, v níž byl i můj asistent Stanislav Lazar, který v reklamním průmyslu pracoval,“ prohlašoval Procházka. Jenže má to jeden háček, Lazar působil jako výkonný ředitel Svazu provozovatelů venkovní reklamy, založeného výlučně firmami sdruženými v BigBoardu. Svaz tak vznikl účelově kvůli hájení zájmů jedné podnikatelské skupiny.

Představitelé společnosti BigBoard veškeré podezřelé souvislosti odmítají. Za dobu své existence prý prodala stovky aut a nemůže být odpovědná za to, kdo je jejich majitelem. To se ovšem zásadně neslučuje s prvotními reakcemi vyšetřovaného úředníka Matese. Obvinění z nekalé soutěže odmítá i vedení magistrátu, jenže pochybnosti vzbuzují i samotné podmínky připravovaného tendru.

Praha povolí více reklamy, příjmy jí zůstanou stejné 

Nový externí provozovatel bude nahradit veškerý městský mobiliář včetně zastávek MHD, což ho přijde na podle interního magistrátního dokumentu na 674 milionů korun. To jsou zbytečně vynaložené náklady, které budou chybět jinde. Pořízení nového mobiliáře nakonec ve svém důsledku zaplatí město. Nový provozovatel bude totiž požadovat návratnost své investice ve svém podnikatelském plánu. Naopak, pokud by zůstal stávající mobiliář (například v rámci prodloužení stávající smlouvy), mohlo by město požadovat vyšší platby.

Primátorka Krnáčová opakovaně tvrdila, že smlouva s JCDecaux je pro město nevýhodná. Přitom nový připravovaný model je jen klonem stávajícího modelu s tím rozdílem, že dojde ke dvojnásobnému navýšení počtu přístřešků na zastávkách MHD a reklamních ploch ve městě. Těžko by mohla tvrdit něco jiného, když jejím poradcem pro tuto oblast je prodloužená ruka BigBoardu Marek Hanč, který ve společnosti zastával i pozici tiskového mluvčí. 

Pro nového provozovatele mobiliáře tak budou podmínky výhodnější. Stejně jako v případě společnosti JCDecaux mu poplynou příjmy z reklamy. Dojde však k dramatickému zvýšení počtu reklamních ploch ze současných 2256 (z toho 1971 je určeno ke komerčním účelům a 585 pro využití městem) na 3720 (3135 komerčních a 585 pro město). Město se tak vzdalo možnosti proporcionálně navyšovat počet ploch pro svou potřebu. 

Plocha vlastních reklamních ploch dokonce stoupne o 105 procent. Jejich instalace má přitom podle plánovaného harmonogramu prací přednost před výstavbou nových přístřešků MHD, rozfázovanou do pěti let. Vedení magistrátu v čele s Adrianou Krnáčovou tak vedle špatné koordinace oprav řady rozkopaných důležitých komunikací chystá Pražanům další nepříjemné překvapení.

Právě v této době potřebujeme nezávislá média. Podpořte nás prosím a objednejte si předplatné Revue FORUM ZDE. Děkujeme!

Není zde článek celý?