Nové hokejové logo vyvolalo spory. Už se k němu vyjadřují u Klause i Petra Hájka

Český svaz ledního hokeje se rozhodl pro radikální změnu. Kompletně mění svou vizuální podobu, vč. zkráceného názvu „Český hokej“, nového loga a dresů národního týmu. Právě nové dresy vyvolaly nejvíce emocí.

Mnoho lidí za nové návrhy dresů viní Evropskou Unii, jakkoliv je tento konstrukt absolutně nesmyslný. Fotomontáž dresů šíří například projekt Vystoupit.eu, který zaštiťuje například bývalý prezident Václav Klaus nebo dlouholetý předseda Svobodných Petr Mach.

Protiproud zase píše o jaké si závislosti na České televizi, která je údajně závislá na EU, a viní Českou televizi z propagace tohoto loga. Realita je však taková, že Česká televize ceremoniál, kde byla představena nová vizuální identita, vůbec nepřenášela a informovala o něm jen, protože to má za povinnost.

Hodně se také šíří podobnost loga s logem švédské automobilky Scania. Loga si jsou možná podobná, ale zatímco švédská automobilka má v logu orla, český hokej zvolil lva. Jakékoliv žaloby za plagiátorství jsou tedy vyloučené, případně by určitě neuspěly.

 „Informaci, že Český hokej používá zrovna takové logo, jsme předali Švédům. Teď čekáme na informaci, jestli a jak to máme právně řešit. Zatím ale žádné vyjádření od tamního vedení nepřišlo,“ prozradil Sportu tiskový mluvčí české pobočky Scanie Viktor Tamayo. „Vedení Českého hokeje se však brání, že obě loga nejsou v žádném právním konfliktu. A zřejmě má skutečně pravdu, ostatně i ve Scanii oznámení v centrále berou spíš jako formalitu a nepředpokládají, že by záležitost došla až k soudu,“ píše Isport.cz.

Dobrá myšlenka, špatné provedení

A proč se vlastně hokejový svaz rozhodl pro tuto radikální změnu? „Český hokej si letos připomíná 110 let existence. Během tohoto období se vyvíjelo nejen logo samotného svazu, ale rovněž národních týmů i symbol na dresu. Dosavadní situace, kdy jsme nakládali s půjčeným státním znakem, už byla neudržitelná, protože na nás neustále parazitovaly různé subjekty. Nyní uzrál čas identitu po vzoru ostatních hokejových federací zrevidovat a dát do moderního hávu. Proto jsme přistoupili ke komplexní změně. Vždyť z dlouhodobě TOP 6 hokejových týmů světa jsme byli v podstatě jediní, kdo neměl unikátní hokejovou značku s národními prvky, kterou bychom si mohli právně chránit. Nyní už máme. Současný trend je takový a museli jsme se mu také přizpůsobit. Změna byla nutná, hokej dosud neměl svůj symbol na dresu, který by mohl právně chránit. Navíc systém log a značek, který ČSLH do první poloviny roku 2018 používal, byl velmi nesourodý a bylo tedy potřeba mu vnuknout logiku a jednotnost,“ píše v odůvodnění web Český lev.

Svaz se do nového loga snažil zakomponovat i různé skyté znaky. „Lev je národní zvíře České republiky, je laděn do modré, což je jedna z národních barev. V tlamě lva je mírně skrytý hokejový puk, který je se lvem pevně spojen, stejně jako hokej s moderní historií naší země, šest cípů lví hřívy navíc odkazuje na šest hráčů, které má každý tým na ledě. Celé logo je laděno do dynamické pozice, která má symbolizovat hokej jako rychlou a tvrdou hru. A když se podíváte na oko lva, tvarem připomíná tvar ostrova Štvanice – což je místo pro český hokej zcela kultovní, vždyť právě na Štvanici se zrodil první československý titul mistrů světa v roce 1947,“ píší dále.

Je pravdou, že lev se na dresech národní týmu objevoval pravidelně do roku 1993, kdy ho nahradil velký státní znak České republiky. Je však také pravdou, že na dresech byl vždy celý lev a v té době to byl oficiální znak Československé republiky. Dnes je lev jen jedním ze zvířat, který se nachází ve velkém znaku a také ho najdeme v malém státním znaku.  Lev byl však také znakem totality. Například v roce 1969 si hráči našeho národního týmu přelepili nad lvem rudou hvězdu z důvodu nesouhlasu s okupací.

Vyšlo na webu Manipulátoři.cz

Není zde článek celý?