Radní ČTK Žantovský hájí zaměstnání své ženy v rozhlase. Možná porušuje zákon

Radní ČTK Petr Žantovský i jeho manželka působí v Českém rozhlase. On jako externí moderátor a komentátor, ona jako interní zaměstnanec – režisérka. Mít zaměstnanecký poměr v médiích ale Zákon o ČTK jak radním, tak osobám jim blízkým zakazuje. Sám Žantovský jakékoli pochybení odmítá. Odborník na mediální právo a spolupracovník redakce HlídacíPes.org Aleš Rozehnal ale v jednání radního a jeho ženy vidí problém.

Petra Žantovského můžou posluchači slyšet vždy v rozmezí několika týdnů na stanici Český rozhlas – Plus coby moderátora pořadu Hovory. Teď v létě navíc jednou týdně moderuje i hodinové debaty na stanici Dvojka s podtitulem „Velcí Slováci v českých dějinách“.

Debaty následují bezprostředně po jiném hodinovém bloku na stejné – československé téma. Tuto první dokumentární část chystá v roli režisérky Žantovského žena Irena. Ta je interním zaměstnancem Centra výroby ČRo, které pořad připravuje.

Zákon o ČTK přitom říká, že „Člen Rady nebo osoby jemu blízké nesmějí mít žádný finanční zájem na provozování hromadných sdělovacích prostředků daný vlastnictvím či pracovněprávním vztahem“.

Žantovský odmítá, že by zákon porušoval: „Moje činnost pro ČRo (už od roku 2004) je založena na jednotlivých autorských a licenčních smlouvách, nikoli na pracovním poměru,“ odepsal na dotaz HlídacíPes.org. Stejně tak podle něj nevadí, že v rozhlase je zaměstnaná jeho manželka:

„Ta má částečný pracovní poměr výhradně ve výrobě dramatických pořadů, nikoli ve zpravodajství a publicistice, a proto logicky nemůže nikterak její práce kolidovat s mou činností v Radě ČTK. Jiné by to bylo, kdybych byl členem Rady ČRo, ale to nejsem,“ tvrdí Žantovský.

Vadí i „osoba blízká“

Podle právníka spolupracujícího s HlídacíPes.org a odborníka na mediální právo Aleše Rozehnala je ale zaměstnanecký poměr Žantovského ženy v rozhlase pro radního problém:

„Docent Žantovský zcela jistě zákon porušuje. Manželka je osobou blízkou, takže nemůže mít žádný finanční zájem z činnosti ČRo,“ tvrdí Rozehnal. Podle něj si radní vykládá zákon špatně.

„Zákon hovoří o finančním zájmu na provozování hromadných sdělovacích prostředků daný pracovněprávním vztahem. To celkem jednoznačně na jeho manželku dopadá. Je ale pravda, že v minulosti to celá řada lidí porušovala,“ připouští Rozehnal.

Polemizovat by se podle něj dalo i se Žantovského tvrzením, že on sám zákon neporušuje, protože moderování pořadů v rozhlase provádí jako externista na základě honorářové (licenční) smlouvy.

„Moderování pořadu je typicky závislou prací, která náleží pod úpravu pracovního zákoníku. Při moderování má totiž docent Žantovský nějakého nadřízeného, moderuje jménem ČRo, podle pokynů ČRo, v jeho prostorech, na jeho zařízení atd. Pokud se to smluvní strany nějak snaží obejít, postihuje zákon takové jednání neplatností,“ uzavírá Rozehnal.

Porušení zákonných podmínek pro členství v Radě ČTK (v tomto případě porušení zásady neslučitelnosti) je podle něj důvodem pro odvolání dotyčného člena Rady z funkce.

Dusno v Radě

Petr Žantovský je členem Rady ČTK coby nominant hnutí ANO od letošního února. Za tu dobu se vyprofiloval jako ostrý kritik současného vedení Rady v čele s Miroslavem Augustinem (také za ANO). Žantovskému vadí, že je vedení údajně málo kritické k práci ČTK.

K jeho kritice vedení Rady se přidali i další letos zvolení radní – Pavel Foltán (za ANO) a Jana Gáborová (za SPD).

Šéf rady Augustin naopak Žantovského v červenci obvinil ze střetu zájmů – vadilo mu, že Žantovský prosazoval, aby ČTK do zpravodajského servisu zařadila informaci o udílení Krameriových cen pro novináře, a přitom se na udílení cen sám Žantovský podílí coby jeden z organizátorů.

„Vadí mi nesmírně, když prosazuje své názory v ČTK tím způsobem, že žádá „četku“, aby zpravodajsky pokrývala jeho soukromé aktivity,“ řekl tehdy Miroslav Augustin pro HlídacíPes.org.

Krameriovy ceny navíc uděluje Asociace nezávislých médií blízká dezinformačním webům a žádné hlavní médium s výjimkou TV PRIMA o akci v den jejího konání neinformovalo.

Přivýdělky radních

Petr Žantovský není první člen některé z rad veřejnoprávních médií, u kterého se kontroverzní téma „přivýdělků“ objevuje.

V minulosti například museli své vedlejší příjmy z mediální branže (nad rámec odměny za výkon funkce radních) vysvětlovat mediální manažerka a členka Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Jana Kasalová či moderátor a člen Rady Českého rozhlasu Ivan Vodochodský.

Člen Rady České televize Vratislav Dostál během svého působení v Radě zase začal pracovat pro server Info.cz patřící společnosti CNC Daniela Křetínského.

Text byl publikován na serveru Hlídacípes.org

Právě v této době potřebujeme nezávislá média. Podpořte nás prosím a objednejte si předplatné Revue FORUM ZDE. Děkujeme!

Není zde článek celý?