Uniknout od rakety. Proč bombardéry IL-28 téměř nenesly ztráty

Nenáročný, spolehlivý a pohodlný stroj, který vám „odpustí“ chyby a neselže v boji. Takhle sovětští piloti popisovali bombardér IL-28, který poprvé vzletěl do vzduchu v roce 1948, přesně před 70 lety. Egypt, Taiwan, Jemen, Nigérie, Laos, a to není vše ze seznamu letů okřídleného veterána.

Bombardér IL-28 měl turbojetový motor s tlakem 2 650 kilogramů síly a rozehnal letadlo na 906 km/h. Výškový limit je 12,5 tisíc metrů, dolet je 2 300 kilometrů. Letoun byl nezranitelný pro drtivou většinu protiletadlových zbraní čtyřicátých let, protože byl prostě mimo dosah na své maximální letové výšce.

IL-28 byl vyzbrojen čtyřmi 23milimetrovými zbraněmi. Při rychlosti 950 nábojů za minutu byly extrémně nebezpečné, dokonce i pro nejvíce manévrovatelné stíhačky. Proti pozemním terčům měl bombardér k dispozici 12 pum o hmotnosti 100 kilogramů. V polovině padesátých let byla vyvinuta modifikace IL-28A pro taktickou jadernou bombu o kapacitě 30 kilotun.

Letadla se vyráběla v Číně i v Československu a byly v provozu ve více než 20 zemích od Indonésie po Kubu. Celkově bylo vyrobeno kolem 6 300 IL-28 různých modifikací, mnoho z nich zůstávalo v provozu až do konce 80. let.

Křest ohněm bombardér prošel v roce 1956 během Suezské krize. Egyptské IL-28 provedly několik úderů na nepřátelské jednotky na Sinaji. Ke ztrátám ze zpětného útoku nedošlo, ale sedm z 50 letounů bylo zničeno na zemi během odvetného útoků Británie, Francie a Izraele.


Není zde článek celý?